zijn er in Venetië nog authentieke winkeltjes?

Venetië loopt natuurlijk over van zogezegd "authentieke winkels" die gericht zijn naar toeristen maar in feite dus gewoon fake zijn.
Ik bedoel met "authentiek" winkels die zich niet in de eerste instantie richten naar toeristen. Ik ken er twee in het centrum, maar de uitbaters zijn stokoud dus die zullen niet meer lang open zijn. Rond Garibaldi zag ik alround winkels (die bijna "alles" verkochten van verf tot eetborden) en waar geen toerist kwam... Burano en Murano idem: enkele kruideniertjes maar die ik zag worden vooral bezocht door toeristen die bv een blik cola of dergelijke kochten. Maar al bij al zeer weinig als je dit vergelijkt met de buitenwijken in andere Italiaanse steden.
Maar misschien zijn er in de gemeente Venetië nog ietsjes authentiekere wijken waar toeristen niet zo talrijk zijn en de oorspronkelijke "Zuiderse" handel deels behouden bleef? Ik bedoel hiermee die typische Zuiderse winkels die niet spic en span clean zijn en die wij Noord-Europeanen dus niet netjes genoeg vinden. Met de gezellige Zuiderse drukte.
Al ben ik me er natuurlijk van bewust dat net als hier, veel is verdrongen door de grote ketens (supermarkten enz)
Het gaat wel degelijk over de gemeente, dus niet incl. Mestré enz. Dus dat stuk waar je voor de trein te nemen moet gebruik maken van het station Venezia Santa Lucia. De buitengemeenten van Venetië zijn m.i. trouwens niet meer helemaal authentiek, maar ik ken enkel Mestré en Mogliano.

4 jaar geleden
in: Winkels
3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Dus u weet de antwoord al op uw vraag?

Antwoorden (1)

Ja, die zijn er. In het Venetiaanse getto zul je authentieke winkeltjes vinden.
Het Venetiaanse getto in de wijk Cannaregio is het oudste getto van Europa. De naam stamt van een 14de-eeuwse ijzergieterij die op deze plek gevestigd was. Getto betekent ijzergieterij.

Daarnaast zijn Fabris Giuliana (stoffenwinkel sinds 1925) en Charta (oude boekbinderij) authentieke winkels (San Marco), maar ze trekken inmiddels wel toeristen.