Mag je zomaar een zaak beginnen die 24/7 open is?

Kan je in Nederland (of België) een zaak of winkel beginnen zoals een tattooshop, een restaurant of een supermarkt of iets dergelijks die letterlijk 24 uur per dag en 7 dagen per week open is? Wat zegt de wet hierover? En zou je dan ontheffing kunnen krijgen om dan ook s' nachts, in het weekend en op feestdagen open zijn?
En ook uiteraard als je vergunningen etc. op orde zijn en je voldoende personeel hebt die bereid zijn om dus (ook) in de nacht, in het weekend en erkende feestdagen te werken. Mijn hoofdvraag is dus of een (eigen) winkel of zaak of bedrijf etc. letterlijk 24/7 open MAG zijn.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Winkels
8.5K

Antwoorden (1)

Nee, volgens de winkeltijdenwet mag je zonder ontheffing geen winkel hebben die 24 uur per dag open is.
Winkels mogen doordeweeks en op zaterdag tussen 6.00 uur en 22.00 uur open zijn. Gemeenten beslissen zelf over mogelijke ontheffing voor ruimere opening.
Zo heeft de gemeente Assen een fitnesscentrum toestemming gegeven 24 uur per dag open te blijven.
En mag een supermarkt van de gemeente Utrecht tot 2.00 ’s nachts openblijven.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Naast de gemeente is er vaak ook een winkeliersvereniging en/of verhuurder die bepaalde openingstijden afdwingt om te voorkomen dat winkels te pas en te onpas dicht of open zijn.
SimonV
5 jaar geleden
Wat openingstijden betreft: het kabinet gaat wettelijk regelen dat winkeliers in het vervolg niet meer open hoeven te zijn als dat door winkeliersverenigingen en andere partijen eenzijdig wordt opgelegd.
https://nos.nl/artikel/2213953-winkeliers-hoeven-straks-niet-meer-verplicht-open-te-zijn.html