Waarom maakt men kledij in wat afwijkende maten niet in dezelfde modellen dan die van standaardmaten?

Net reclame gekregen van schoenen voor mijn "moeilijke" voeten. Dacht terug aan de uitverkoop in de schoenenfabriek hier: roze plushen laarzen met gouden stiksel en naaldhakken, fluwelen halfhoge enkellaarsjes met sierlijke boord, een schoen met een kleine hak in de vorm van een paddenstoel, schoenen met roosjes in relief, helemaal mijn ding.. maar te smal en/of te hoge hak. En voor mijn voeten: aanbod 99% de typische plompe "gezondheidsschoen" in bruin/beige/zwart à la Birkenstock, Mephisto, Wildling... Gabor een voorzichtige toets zilver en goud. Maar niks extravagants.
Men kan toch ook plattere maar bredere fluwelen enkellaarsjes maken bv of plattere bredere roze plushen laarzen enz... ? En paddenstoelen en roosjes kunnen toch ook op een bredere schoen? Gelukkig is dit in kledij wel wat aan het evolueren, doordat gewone winkels nu soms ook grotere maten aanbieden in hun gewone collectie (ik bedoel dus niet die "aangepaste modellen" in de afdeling "mode voor een maatje meer" of zoiets). Al bleek bv een bikersvest vinden in maat 54 voor een vriendin toch nog best een zoektocht.
Men kan toch ook bv roze plushen laarzen maken waar steunzolen in passen (en dan met een kleine hak ipv naaldhak natuurlijk)?
Oké, een beetje aanpassing moet dan wel. En er is wellicht ook minder afname van maten die wat groter, breder of weet ik veel wat zijn. En meer grondstof. Dat maakt het misschien ietsje duurder, maar ik denk dat vele mensen dat met plezier zullen betalen.

2 jaar geleden
in: Winkelen
1.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Te weinig vraag, of het idee dat er te weinig vraag naar is.
Ritsuka
2 jaar geleden
Er zijn bedrijven die schoenen op maat maken, speciaal voor jouw voet. Maar dit is allemaal handwerk. Weet niet wat je budget is.
Ritsuka
2 jaar geleden
Deze bijvoorbeeld: https://www.haspelsenzn.nl/
LeonardN
2 jaar geleden
Kleding en schoenen is nu eenmaal een bedrijfstak waar dit altijd lastig is en zal blijven. Consumenten hebben oneindig veel wensen (vooral vrouwen) en daarnaast is elk mens anders van (pas)vorm. Als fabrikant kan je niet alles produceren in elke mogelijke maat, want dan zou je failliet gaan. Er zijn mensen met maat 54 en groter. Maar als alle fabrikanten alle schoenen maken voor die mensen zouden ze elk jaar 99% van die schoenen weggooien gok ik zo. https://www.telegraaf.nl/nieuws/1796047166/lars-16-leeft-op-grote-voet-maatje-57
"Schoenen in zijn maat bestaan niet, daarom moeten ze speciaal op maat worden gemaakt. Een paar kost zo’n 1200 euro." Ik neem aan dat je snapt niemand voor Lars schoenen gaat produceren in de hoop dat hij ze koopt.
Zo is het ook een beetje voor mensen met brede voeten/schoenen.

Antwoorden (1)

Er wordt veel meer geproduceerd voor standaard maten. (Dat levert nu eenmaal meer geld op.)
Daardoor is er veel meer keuze in die groep en is de kans veel groter dat de perfect mooie schoen erbij zit veel groter.
Aan de andere kant de keuze bij afwijkende maten veel kleiner. U moet dus veel meer moeite doen om een mooie schoen te vinden.

Het is dus niet zo dat een fabrikant expres een minder mooie schoen maakt. Maar het is een kwestie van kansberekening. En de kans dat u een mooie schoen naar uw smaak treft is in de afwijkende maat nu eenmaal kleiner.
liveisgreat
2 jaar geleden
ja dat is net het probleem dat ik beschrijf. men kàn er toch vanuit gaan dat het niet is omdat je groter breder of zo bent, dat je dan tevreden moet zijn met doorsnee klassiek zonder es wat gedurfde fantasietjes. Als men dan toch bezig is, kan men net zo goed een bikersvest 54 maken dan een 38. zelfde model, rnkel wat groter. Of een schodn met roosjes die net iets breder is. Sterker nog: men produceert megaveel schoenen die volgens mij niet eens gezond zijn om te dragen. Bij vrouwenschoenen alleszins toch. En dat verkoopt nu toch ook niet megahard denk ik, bijna niemand kan die langdurig dragen.
Ik bedoel dus: een goed draagbare schoen in de maat van alle lengtes en breedtes, maar tegelijk ook wat speciaal.
ronron1212
2 jaar geleden
Productie kost geld. Massa productie maakt dit goedkoper afwijking daarin kosten meer geld.
Zolang de massa goed wordt verkocht en daar gaat het om maakt je geen afwijkingen daarvan. @liveisgreat
LeonardN
2 jaar geleden
@liveisgreat Je snapt het dus niet. Speciale ontwerpen kan je maken in reguliere maten omdat dat voldoende verkoopt om de productiekosten te financieren.
Speciale maten kan je enkel maken met regulier ontwerp om de productiekosten te financieren. Als je speciale maten met een speciaal ontwerp gaat maken is de kans dat je ze verkoopt zo klein dat de kans op het terugwinnen van je investering te klein wordt. Jij denkt vanuit wat JIJ wil. Maar wat wel of niet geproduceerd wordt komt vanuit het idee van wel of geen winst maken van de fabrikant.
Wat jij zou willen is te risicovol.
liveisgreat
2 jaar geleden
Ronron dat weet ik nog zo niet. ik ken tich mensrn die eens een sexy schoen willen ook al hebben ze een moeilijke voet. En die dus maar ongezonde schoenen dragen omdat ze die andere terecht lelijk vinden. Waardoor het probleem verergert. Dus dat zou absoluut wel verkopen.
LeonardN
2 jaar geleden
@liveisgreat Maar dan laat je weer blijken dat je het niet snapt.
Althans zouden die mensen OOK dat paar schoenen kopen als deze 1000 euro kosten ipv 100 euro voor de gangbare maat? -Productie kost geld.
-Massaproductie zorgt voor het drukken van de kosten.
-Als je een afwijkende maat maakt van alle schoenen met alle modellen zal je ten eerste de machines steeds moeten aanpassen. (wat voor meer kosten zorgt)
-Kan je er vanuit gaan dat een groot deel van die schoenen niet wordt verkocht. (wat voor minder opbrengsten zorgt) "Dus dat zou absoluut wel verkopen."
Voor dezelfde of iets hogere prijs vast, maar waarom zou een producent zich daarvoor interesseren als ze daar verlies of veel minder winst op zouden maken?
LeonardN
2 jaar geleden
Je denkt enkel vanuit jouw kant, jouw behoeftes, maar die zijn tegenstrijdig met de wens van de fabrikant.
Een fabrikant zou het liefst 1 schoen in een maat maken, en dan liefst enkel rechtse schoenen.
Dat zou echter niet werken. Iemand met de meest onmogelijke voeten zou graag dat fabrikanten ook voor hem/haar schoenen produceert, echter deze zal naar een orthopedisch schoenmaker moeten. Ergens daartussenin zullen fabrikanten een afweging maken wat de meeste winst oplevert.