Zijn zilveren sieraden duurder geworden dan bijv 10 jaar terug?

Het valt mij op dat zilver duur is tegenwoordig, ik kocht on 2010 een brede zilveren heren ketting bij lucardi voor €65 en nou kost diezelfde ketting €100. Hoe kan dat?

5 jaar geleden
in: Winkelen
1.9K
ronron1212
5 jaar geleden
De belasting is verlaagd @Amadea loonbelasting. De BTW is alleen voor bepaalde goederen omhoog gegaan.
Amadea
5 jaar geleden
Ik heb het niet over loonbelasting, maar over btw.

Antwoorden (3)

Loonsverhogingen van de makers de prijs van zilver en de overige kosten stijgen ook dus ja het is duurder geworden.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Zie antwoord paulus811 Als de vraag geweest was sieraad uit 2012 vs nu dan was de claim over stijgen zilver zelfs in alle opzichten onjuist. (toen was de zilverprijs het hele jaar door hoger en niet zo'n klein beetje ook.
De BTW is de laatste jaren gestegen. Ook stijgt de koopkracht. Dat zijn de manieren die ik kan bedenken. Ik hoop je hierbij voldoende geïnformeerd te hebben. Hartelijke groeten, Matyan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Wel een aardig antwoord, maar niet heel goed. De btw is slechts 2% gestegen dat scheelt op 65 euro maar 1 euro. Dat de koopkracht stijgt wil juist zeggen dat men meer te besteden heeft, niet dat de prijzen stijgen.
De koers van zilver was in 2010 ongeveer 300 euro per kilo, nu is dat rond de 430 euro per kilo. Tel daar de loonsverhogingen, huurverhogingen van de winkels en overige kostenverhogingen daarbij op en dan vind ik een verhoging van van 65 naar 100 eigenlijk wel meevallen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
De koers van zilver was in 2010 ongeveer 300 euro per kilo, nu is dat rond de 430 euro per kilo bron?
paulus811
5 jaar geleden
Waarom moet er overal een bron bij? Ik zoek iets op en vermeld wat ik daar zie. Maar hier is de link https://www.zilver-inkoop.nl/zilverprijs.html. En natuurlijk is het een hele grove schatting omdat ik niet weet wat de koers waarop de prijs van de ketting mede gebaseerd was.
LeonardN
5 jaar geleden
Omdat iedereen wel van alles kan roepen. Ik had namelijk juist het tegenovergestelde (soort van) gevonden. Ik wil dus het tegenovergestelde beweren, maar dat gaat makkelijker als alle bronnen hetzelfde zeggen. Ook jouw bron zegt in mijn ogen dat in 2010 zilver gemiddeld duurder was dan in 2019. https://i.ibb.co/TwTHFtg/xyz.png in 2010 ongeveer 300 euro per kilo
Neen. Kijk nog maar eens goed naar de grafiek.
In 2010 was de zilverprijs 350-750 euro per kilo.
In 2019 was de zilverprijs 400-460 euro per kilo. De fout die je gemaakt hebt (denk ik) is enkel op de lijn boven 2010 te kijken, maar dat moet je zien als 01-01-2010. In december 2010 (en daartussen) was de situatie anders. Daarom dus.
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, je hebt gelijk dat de gemiddelde koers in 2010 hoger was dan de koers nu. Zuiver op 1 januari gekeken is de koers iets hoger, maar niet zodanig dat het ongeveer 50% prijsverhoging van de ketting verklaart. Slecht antwoord dus, die heb ik er helaas ook wel eens tussen....Ik zou nog kunnen tegenwerpen dat zilver voor een ketting die in 2010 verkocht wordt, waarschijnlijk in 2009 of eerder is ingekocht, maar daar begin ik niet aan :-)