Hoe ziet een weegschaal welk fruit erop ligt?

Ik was in een Duitse supermarkt. Daar stond op de groente- en fruitafdeling een weegschaal waarop je zelf je aankopen moest wegen.

In Nederland leg je dan je zakje fruit op de weegschaal, kiest vervolgens het soort fruit dat je hebt genomen, en drukt dan op de knop "Bon". In deze Duitse supermarkt herkende de weegschaal echter zelf het soort fruit; enkel wanneer de weegschaal een verkeerde keuze maakte, hoefde je zelf het juiste soort fruit aan te geven.

Hoe kan zo'n weegschaal zien welk soort fruit erop ligt? Tomaten, sinaasappelen, appels, peren, kiwi's... hij onderscheidde alles feilloos. Hoe doet-ie dat?

5 jaar geleden
in: Winkelen
2.7K

Antwoorden (2)

Dat is dus waarom overal van die kleine stickertjes op zitten: daar staat een zogeheten PLU-code op en die weegschaal leest dat af.
Amadea
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Plus!
Bovendien ter lering ende vermaek: https://nl.wikipedia.org/wiki/PLU-code
Reddie
5 jaar geleden
Als de weegschaal dat moet aflezen moet een camera die sticker zien .
Dat lukt niet als je het fruit willekeurig op de weegschaal legt.
Ik denk dat het gaat met beeldherkenning. Hoewel dat met 10 appels in een plastic zak toch wel een prestatie van belang is.
Een camera met ingebouwd beeld-algorithme vergelijkt de
groente op de weegschaal met zijn data en bepaalt om welke groente het gaat. Dat kan door de plastic zak heen. Van elk soort fruit heeft de beeldherkenningssoftware beelden in allerlei rijpheden en kleuren opgeslagen zodat het meeste fruit goed herkenbaar is.
Toegevoegd op 26 juli 2018 10:06: bron