Waarom maakt een schoenmaker ook sleutels?

Vrijwel alle schoenmakers maken ook sleutels. Ik heb eens in een winkel gevraagd waarom, maar kreeg als antwoord dat dat standaard zo is. Andersom vermaakt een sleutel-/slotenservice meestal geen schoenen, ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Winkelen
4.5K

Het beste antwoord

Dit wordt "cross-selling" of in het Nederlands "bij-verkoop" of "additionele verkoop" genoemd. Een winkelier kan ervoor kiezen een extra product aan te bieden dat hij met eenvoudige middelen en lage kosten aan zijn assortiment kan toevoegen. Zo is het op het eerste gezicht misschien ook wel vreemd dat tabakszaken naast tabak ook tijdschriften verkopen, of dat tijdschriftenverkopers tabak aanbieden -het is maar hoe je het bekijkt-. In de praktijk is dat te verklaren doordat deze producten niet veel extra investeringen of moeite kosten om te verkopen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En loten in de tabakszaak!

Andere antwoorden (1)

Loop bij een willekeurige schoenmaker binnen en de kans is groot dat er ook sleutels gemaakt worden. Maar waarom eigenlijk? Wat heeft het repareren van schoenen nou met sleutels te maken? Floor Klompé uit Amsterdam vroeg het haar schoenmaker. Die had geen idee, al doet hij het zelf ook.

Het is historisch zo gegroeid, zegt Margret Hoekenga, secretaris van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging. Vroeger lieten mensen steevast hun schoenen repareren en was er dus geen gebrek aan werk. Vanaf begin jaren negentig veranderde dit. Toen werd de markt overspoeld met goedkope fabrieksschoenen uit het buitenland. En waarom zou je schoenen laten repareren als je voor weinig geld nieuwe kunt kopen?

Schoenmakers gingen dus op zoek naar activiteiten om hun dalende inkomsten mee aan te vullen. Sleutels maken was een logische keuze: de machine die je ervoor nodig hebt, neemt weinig ruimte in. De bediening vergt bovendien eenzelfde soort vaardigheid als het bedienen van de machines voor schoenreparaties, legt Hoekenga uit. „In veel Europese landen zijn schoenmakers sleutels gaan maken. Ze maken ook naamplaatjes en in sommige landen nummerborden.” Het bijmaken van sleutels past prima in het multiservice karakter van de moderne schoenmaker, vindt Hoekenga.