Waarom vragen ze bij de mediamarkt om je gegevens als je een gopro koopt?

Waarom vraagt de mediamarkt om je gegevens als je een go pro koopt of een ander product en wat doen ze met die gegevens. Bellen ze je op die gegevens, of sturen ze je een brief op dat adres ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Winkelen
1.2K

Antwoorden (2)

Omdat jouw gegevens geld waard zijn. Klantgegevens worden verzameld en doorverkocht. Het is niet alleen de Mediamarkt. Vele winkels vragen erom. Bij de Kijkshop lijkt het ook verplicht. En als je het niet invult vragen ze er om aan de kassa.
Je moet je gegevens gewoon niet afgeven. Het gaat ze niets aan. En als ze beweren dat het nodig is voor 'garantie' dan jokken ze.
Gewoon zeggen: "Die krijg je niet". Je krijgt dan vaak een verbaasde blik, want weinig mensen maken hier een punt van, maar het heeft we degelijk zin om niet in het volgende klantenbestand terecht te komen. Wat betreft je rechten (garantie o.i.d) maakt het helemaal niets uit.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meer mensen zouden stil moeten staan bij het antwoord op zulke simpele vragen. Mensen hebben niet door wat voor een spoor ze achter laten. En dan is dit de Media Markt nog maar.....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus voor het advies: Gewoon zeggen: "Die krijg je niet".
Cryofiel
9 jaar geleden
Vaak vraag ik ook of het echt nodig is, en waarvoor het dan nodig is. Meestal hebben ze helemaal geen antwoord, of een slecht antwoord dat ze ofwel ter plekke verzinnen ofwel zich razendsnel proberen te herinneren van hun verkoopcursus. Dan geef ik geen gegevens. Mocht het te lastig zijn, of mocht ik geen zin hebben in "gedoe", dan heb ik een standaard valse identiteit die ik invul. Compleet met een postcode waarvan alle automatische controlesystemen zeggen dat die bestaat en dat die inderdaad bij het opgegeven adres hoort (jawel, soms wordt die controle meteen uitgevoerd), maar waarvan het huisnummer in werkelijkheid niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind een valse identiteit meer gedoe dan simpelweg zeggen dat ze die niet krijgen. De slimmerik die dan vraagt waarom niet ( en die zijn er) kunnen rekenen op een lang betoog mijnerzijds welke heel veel commotie veroorzaakt in de rij (lang) wachtenden achter mij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dikke + van mij voor dit antwoord. De mensen zijn nog zó naïef. Als ze mij in een winkel zouden verplichten mijn gegevens af te staan terwijl ik dat nergens voor nodig vind zou ik de koop niet door laten gaan.
Z512099
9 jaar geleden
Zelfs in het zwembad (aan de kassa), vragen ze naar mijn postcode!
Cryofiel
9 jaar geleden
Soms is het wel nuttig. De fietsenmaker kan mij het snelste vinden in zijn systeem wanneer ik postcode en huisnummer geef. Andere winkels hoeven mij niet te kunnen vinden, dus die krijgen ofwel niets, ofwel een nietbestaande combinatie (die wel wordt goedgekeurd door een postcodecontrolesysteem).
paulus811
9 jaar geleden
Ik geef nooit mijn postcode als ik niet eerst de postcode van de cassiere krijg. Als hij/zij die niet geeft, staan we quite.
Z512099
9 jaar geleden
@paulus811, een postcode geef ik, ze kunnen er toch niet zoveel mee doen?
paulus811
9 jaar geleden
Vwb privacy niet, maar ze weten daarmee wel uit welk gebied de klanten komen. En daar stemmen ze de hoeveelheid rommel op af die ze door je brievenbus proppen.
Winkels kunnen een marktonderzoek houden waarbij bijvoorbeeld postcodes worden gevraagd. Je bent niet tot antwoorden verplicht. Zeg gewoon dat je geen antwoord wil geven. Desnoods kun je een klacht indienen.