Iemand gaf mij teveel wisselgeld, maar ik heb er niets van gezegd, is dat diefstal?

Ik ging iets kopen in de snackbar. De man achter de kassa gaf mij teveel wisselgeld (50 cent ofzo). Ik dacht ik houd het lekker zelf, het zijn schuld als hij teveel geeft. Niet dat ik me nu schuldig voel maar is dat eigenlijk diefstal? Ben benieuwd

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
2.4K

Antwoorden (3)

Bij diefstal moet er juridisch gezien sprake zijn van opzet bij degene die de diefstal pleegt. Bij jou was er -daar ga ik van uit- geen opzet.

Er is dus in eerste instantie geen sprake van diefstal, maar direct na ontvangst en de ontdekking teruggeven van het te veel ontvangen geld is wel beleefd.

Mogelijk is er in tweede instantie juridisch gezien sprake van verduistering, maar de kans dat je voor een bedrag van € 0,50 vervolgd zal worden, is nihil.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hai Antoni, Het gaat niet om de 50 cent maar om het principe. Ik kwam er thuis pas achter dat ik geld overhield en ik had geen zin om voor 50 cent terug te fietsen
Antoni
10 jaar geleden
Dat (terugfietsen) hoeft dus ook niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@KickHelpt : In je vraagstelling zeg je dat je het in de snackbar al wist ..."maar ik heb er niets van gezegd"... en in de reactie hierboven zeg je dat je er pas thuis achter kwam...
Als het jou om het principe gaat, zou ik eerst eens nadenken of je wel eerlijk bent met de feiten, want daar lijkt het niet op. Als je vaker in de snackbar komt, kun je het natuurlijk de volgende keer teruggeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eens met jodokus!
Het is geen diefstal, maar een foutieve betaling. Vergelijkbaar met iemand die foutief geld op jouw rekening overmaakt. De winkelier heeft dus het recht het te veel betaalde terug te vorderen, maar in tegenstelling tot een bankrekening is het moeilijker nog te weten bij wie hij teveel heeft teruggegeven.

Diefstal kan het niet zijn, want er is geen opzet in het spel.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen opzet? Je merkt dat je teveel terug krijgt en houdt je mond?
Antoni
10 jaar geleden
Ja, geen opzet! De ontvanger heeft niet zelf het geld gepakt, maar hij heeft het ontvangen! Het houden van het onterecht ontvangen geld is wel met opzet, dus hij verduistert het geld. Een diefstal is het echter niet.
Ja, dat is diefstal.
Hoe het formeel/juridisch zit weet ik niet, want dan krijg je van "paragraaf 3-vierde lid-sub d"-formuleringen, maar een gewoon mens noemt het diefstal als je geld achterover drukt dat niet van jou is.
En dat deed je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Achterover drukken is moedwillig pakken en meenemen, dit is gekregen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, eerlijk gekregen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ethisch gezien is dit diefstal, hij kwam er direct achter.