In alle supermarkten in mijn woonplaats kost een komkommer momenteel 89 cent. Is dit toeval?

Albert Heijn, Jumbo, C1000 en Plus vragen momenteel allemaal exact hetzelfde bedrag voor een komkommer. Is dit nou toeval of kan het een onderlinge prijsafspraak betreffen? Of een afspraak met komkommer leveranciers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
Poet
10 jaar geleden
Jumbo heeft een laagste prijs garantie dus dat die gelijk is aan een ander zou zonder prijsafspraken kunnen (op basis van meldingen over prijsverschil door klanten)

Het beste antwoord

Waarschijnlijk niet, de supermarkten die je opnoemt zijn sterk aan het concurreren met elkaar wat ervoor zorgt dat ze zorgen dat ze niet boven de prijs met hun producten zitten als een van hun concurrenten. Want als consumenten dit opmerken zullen zij voor de concurrent kiezen. Doordat dus een partij de prijs verlaagd, volgen andere om zo niet duurder te lijken.