Luizen, HOE EN WAT?

Mijn vriendin heeft ontdekt dat ze luizen heeft.
nou ben ik er EINDELIJK achter gekomen; ik heb ze ook!
Gister heb ik ze voor het eerst behandeld;
eerst gewassen shampoo+cremespoeling en toen gedroogd, en daarna gestyled.
Vandaag heb ik ze gewassen met shampoo~uitgespoelt~cremespoeling/repair gedoe~inlatentrekken~half uitgespoelt~nat gekamt normale kam~met luizenkam 5 luizen, veel nesten/neten gevonden~gedroogd.

Is dit goed? moet ik de komende 2 weken zo elke dag doorgaan?? Of om de 2 dagen?
Wat is de volgende stap?
Hoe zit het PRECIES met me kamer enzo ( verversen, enz )
Hoe kan ik slapen zonder dat de luizen weer in me bed komen??!

xLisax

Toegevoegd na 9 minuten:
Bedankt voor de reacties, me moeder zou morgen inderdaad luizenshampoo kopen.
moet ik dan gewoon elke dag in de ochtend/avond kammen ofzo, en in welke volgorde?

Is het beter om het in ochtend of avond te doen of maakt dat niet uit?

Alvast bedankt!
Lisax

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bof jij even lekker kriebelen... hopelijk helpt de luizen shampoo snel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=ibqLvxIe2I4
en http://www.goeievraag.nl/vraag/school-hoofdluis-geconstateerd-methode-voorkomen.20774 en http://www.goeievraag.nl/vraag/luizen.138460 en nog een handjevol andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh Die Youtube-link klopt niet ;verkeerd geplakt ??
Moet zijn http://www.goeievraag.nl/vraag/hoofdluis-huis.106496

Het beste antwoord

HAREN WASSEN IS NIET GENOEG!!

Alleen je haren wassen is gewoon niet genoeg!
Ze gaan overal zitten, en komen altijd weer terug als je andere voorwerpen om je heen niet behandeld.

-Knuffels van de kinderen moeten minimaal 1 week in de vriezer!
-Bedden en alle kleding in zakken doen, en er pas uit halen als ze in de wasmachine zijn geweest! (vergeet je jas niet!)
-Auto helemaal grondig uitzuigen!

Ga alles stap voor stap na.
Alles wat van stof is, zitten gewoon luizen in!
Als er 1 neet overblijft, kan al je werk voor niks zijn!

De beste volgorde is om eerst alles van stof in zakken te doen. Behandel dan pas je haar, en zet de wasmachine aan zodat alles uitgewassen kan worden.
Ik weet nog van vroeger dat je ook veel dingen in de vriezer moet doen zoals knuffels.
Stofzuig het hele huis heel goed en nauwkeurig.
Als je bed eenmaal schoon is, kan je ervan uit gaan dat het ook schoon blijft. Het lijkt mij dus niet nodig om je bed elke dag te verschonen. Als je het zekere voor het onzekere wil, kan je dat natuurlijk wel het beste doen.

Succes ermee! Want het is echt een enorm drama om die rotbeesten weg te krijgen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt dus gelukkig mee (kwam ik na een jaar helaas pas achter). Zolang je maar bereid bent te kammen kammen kammen tot je vingers er blauw van zien. Ik heb nog nooit een herbesmetting gezien door een kussen of een knuffel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erg bedankt!

Andere antwoorden (9)

Het beste is om bij de drogist of apotheek een luizen shampoo te halen en die te gebruiken. Daarnaast moet je ook al je beddengoed, jassen en evt. knuffelbeesten wassen.
En een luizenkam gebruiken om de laatste (dode) beestjes uit je haar te halen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat precies de juiste volgorde is weet ik niet...
Heb zelf geen ervaring met luizen/neten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een luizenkam gebruik je vooral om neten en nymfen uit je haar te halen ; dikke volwassen luizen kun je met je blote vingers of een pincetje vangen, daar is gen kunst aan. De kunst is te zorgen dat de ene besmetting niet op de andere volgt, en je elke twee weken gif zou moeten gaan gebruiken - wat niet alleen duur is, maar ook heel ongezond, en de luizen beginnen er al resistent voor te worden. Let ook op : in heel veel 'luizengiffen' zit GEEN gif !! Dat geld kun je dus eenvoudig in je zak houden.
zoals de persoon hierboven zegt, luizen shampoo gebruiken, en paar keer per dag goed uitkammen met een netenkam, zo haal je ook de luizen en de neten (luizen eitjes) weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kamt moet je na elke bewegen het even afspoelen met stoment water of afdoen met een doekje (keukenrol ofzo) ook is het handig om na de kambeurt het kammetje te weken in azijn of alcohol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoom of was alle besmette kleding, beddengoed en knuffelbeesten op minimaal 60º C gedurende minimaal 10 minuten. Zet niet wasbare spullen 48 uur weg in een dichtgebonden plastic zak of leg de spullen 24 uur in de vriezer. Doe dit op de eerste dag van de behandeling en een week later. Ontsmet toiletartikelen met alcohol of kook deze uit. Door de nagels kort te houden worden krabwondjes voorkomen.
Indien er in uw directe omgeving gevallen van luis voorkomen, controleer dan minimaal éénmaal per week alle gezinsleden. De aanwezigheid van luizen kan worden vastgesteld door het haar te kammen met een luizen- of netenkam boven een stuk wit papier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger waren de richtlijnen van de GGD dat je VOORAL je hele huis moest poetsen en jezelf met van die speciale middelen moest ondersmeren. Niet zo lang geleden is een nieuwe folder uitgekomen en daar is het zwaartepunt gezet op KAMMEN KAMMEN KAMMEN.

zoek maar eens op deze site er zijn al meer vragen hierover geweest. Ik zal een link naar die folder hierbij doen, ik had hem net voor school gekopieerd.

"baby"-luizen kunnen niet gelijk eitjes (neten) leggen dus als je neten in je haar zou hebben die uitkomen en je kamt ELKE dag alle luizen eruit komen er geen nieuwe neten bij, op een moment is alles dan uitgekomen en eruit gekamd en dan zou je er min of meer van af moeten zijn.

Ook een toevallige luis die ergens in huis zwerft (houden ze niet lang vol dus na een week stappen ze OF op bij jou (en dan kam je ze eruit) OF ze sterven door voedselgebrek) neem je zo ook te pakken.

Het kammen kun je trouwens beter door iemand anders laten doen want het moet plekje voor plekje

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry link vergeten, hier alsnog is echt recent van 19 april 2011

Toegevoegd na 1 dag:
o ja, nog een toevoeging. ik ben er ondertussen van overtuigd dat het met luizen NET zo is als met muggen. Ze hebben STERKE voorkeur. dus het ene kind pikt die ENE luis op die ergens rondzwerf en de andere speelt (eigen ervaring, was geheel per ongeluk en niet de bedoeling natuurlijk) de hele middag met een kind dat flink luis heeft en er stapt er niet één over. Dan bof je dus!!!!!
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, 14 dagenlang de luizen wegkammen, kleding en beddengoed in de was of 14 dagen in een goed afgesloten plastic zak bewaren. De beesten zijn vaak resistent tegen middelen, dus kammen komt absoluut op de eerste plaats. +1 voor de meest volledige informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb van het huis ontsmetten nog nooit heil ondervonden (alleen een idiote hoeveelheid werk), maar kammen kammen kammen is en blijft de beste oplossing.
amigo
12 jaar geleden
geheel mijn punt marleen, ik denk ook beter eindeloos kammen dan alles poetsen en de autostoeltjes vergeten (schijnt vaak te gebeuren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja; of : ook leuk : het hele huis ontsmetten en dan dezelfde jas aantrekken :lol:
Prioderm halen,wassen,in laten trekken,uitspoelen,drogen en kammen met een luizenkam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet de luizenshampoo (al kan dat geen kwaad als je het niet te vaak gebruikt), vergeet het stofzuigen, opruimen, ontsmetten van het hele huis, huisraad en alle knuffels, vergeet de enorme berg werk waar we vroeger twee, drie keer per jaar mee werden opgezadeld. Dat leidt allemaal nergens toe. Alleen je bed verschonen is wel slim.

Tegen hoofdluis is maar één kruid gewassen : kammen kammen kammen kammen kammen.

Kan je haar helemaal door tot het klitvrij is, gebruik eventueel een cremespoeling, en kam het hele haar door van de wortel tot de punten tot er helemaal geen luizen meer uitkomen. Ik hou altijd als stelregel aan : dertig slagen zonder luis is luisvrij. (En het zal je verbazen hoe vak je bij slag 28 of 29 nog zo'n klein klootzakje tussenuit kruipt. Gebruik een goede luizenkam(Niska, apotheek, ca. 15 euro, met die lange tanden) en doe daar een steriel gaasje / stukje verband omheen (bovenaan de tanden) om de ' oogst' in de gaten te kunnen houden en de kam steeds schoon te maken.

Omdat er altijd wel eens eentje tussendoor piept, en luizen een cyclus van ongeveer twee weken hebben (van net gelegd eitje tot nieuwe volwassen luis), moet je dat kammen TWEE WEKEN LANG volhouden, ELKE dag.

Zolang je twee weken lang ELKE dag luisvrij (althans, zonder volwassen luis die eitjes kan leggen, neten en nymfen zijn vooralsnog onschadelijk) naar bed gaat, komt er geen nieuwe infectie.

Na twee weken heb je ook de hele eventuele nieuwe generatie er uit, en kun je definitief stellen dat je luisvrij bent.

Op de basisschool hadden mijn kinderen om de haverklap hoofdluizen - tot ik besloot luizenmoeder te worden en zelf de bron-kinderen te behandelen. Dat waren ALTIJD kinderen die alleen één keer met luizenshampoo behandeld werden en niet of onvoldoende lang gekamd. Honderden euro's heb ik uitgegeven aan alle soorten luizendoders, maar uiteindelijk bleek alleen het (goedkope maar vervelende) kammen definitief te werken. Gif gebruiken betekent NIET dat je niet hoeft te kammen. Je kunt wel kammen zonder gif te hoeven gebruiken.

Het enige belangrijke is : hou het vol. Hoe hard de kinderen (maar in dit geval ben je het zelf) ook piepen en brullen en zeuren en gillen, met twee weken lang dagelijks luizenkammen ben je er het snelst en definitief vanaf (tot de volgende besmetting van buitenaf natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn antwoord wordt alweer te lang, helaas. 's Avonds kammen en (volwassen)luisvrij naar bed, en 's ochtends kammen en luisvrij naar school (om anderen niet te besmetten). Dan ben je er het snelst (14 dagen) vanaf. Vaak de eerste dag al, de rest van die twee weken is voor de zekerheid.
luizenshampoo gebruiken en om het te voorkomen kun je bij de drogist olie kopen hierdoor is de kans minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je aan een elektrische luizenkam te kopen en dat minstens 14 dagen te doen

Je hoeft dan niet je hele huis te doen. Vind je dat te duur dan zou ik cremespoeling in het haar doen en dan met een gewone netenkam door het haar gaan ook 14 dagen lang Omdat het dan makkelijker gaat als er cremspoeling inzit