Ik gebruik een vvv bon om een product te betalen / dienst af te nemen. Wat heeft die ondernemer eraan? Hoe verzilvert hij / zij die bonnen naar geld?

Die bon wordt dus elders gekocht en bij een acceptant ingeleverd. Is dat geen verliespost voor het betreffende bedrijf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima , Antw maar ter aanvulling het echte voordeel Vd ondernemer is , dat zeg de Bijenkorf ontvangt die bon mogelijk had de klant daar dan niet z'n aankoop gedaan . Maar ergens anders met contact geld of pin daar waar ze niet die bonnen accepteren of überhaupt niet het artikel gekocht . Vaak koopt men iets luxe voor zich zelf .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat als ik precies de waarde gebruik en meer niet... Dan ontgaat me het nut van zo'n bon. Dat bedoelde ik eigenlijk

Antwoorden (2)

De ondernemer claimt achteraf de bon bij de VVV, zodat de ondernemer het volledige bedrag van de bon vergoed krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ergens in deze keten is er toch iemand die er niets mee opschiet (of toch in eerste instantie niets mee LIJKT op te schieten) om mee te werken met het systeem? Dit is volgens mij wat de vraagsteller zich (ook) afvraagt. De "verliezer" is naar mijn idee de verkoper van de bon. Als hij die bonnen voor dezelfde prijs moet inkopen, als waartegen hij ze verkoopt, verdient hij er niets aan. Alleen het feit dat hij aan zijn klanten de mogelijkheid biedt om bij zijn winkel de bonnen te kopen, levert hem misschien extra klandizie op, die mogelijk ook andere producten tegelijk met de bon(nen) koopt. Of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja inderdaad. Precies dat. Ik kreeg een bon waar iemand 15 euro voor betaalde, en als die ondernemer die bon weer claimt voor 15 euro??? Enigste vorm van winst voor de onderneming die ik kan verzinnen is dat ik wellicht extra geld bij dat bedrijf uitgeef juist omdat ik 1x '15€' gratis tegoed heb. Maar ik mag de vraag niet richting bepaalde antwoorden sturen
ronron1212
10 jaar geleden
Beide ondernemers betalen voor de bon de kopende en de ontvangende ondernemer. De organisatie die de bonnen op de markt brengt maakt de winst.
De winst zit in de rente (je hebt al veel eerder de inkomsten dan de uitgaven) en dit in combinatie met de inflatie. Verder is het een vorm van 'je koopt niet elders maar hier' en er zit een heel groot deel 'bonnen die verloren gaan of niet ingewisseld worden' in.

Je krijgt gewoon het geld terug als winkelier.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben er nog wat verder ingedoken:
Je krijgt als winkelier meer omzet (80% van de mensen koopt voor meer geld dan de vvv bon waard is).
Je trekt meer nieuwe klanten (mensen die je anders niet binnen had gehad en nu wellicht vaker komen).
Je bedrijfsnaam en adres komt in de vvvfolder (reclame).

Het addertje is de provisie. Als iemand een bon bij je besteedt betaal je daar 4,5% over: Je betaalt slechts 4,5% provisie over de bonnen die daadwerkelijk bij je worden besteed. Komt nog eens bij dat tachtig procent van de klanten met een VVV Cadeaubon méér besteden dan de bonwaarde. De provisie over de totale kassa-aanslag ligt in de praktijk dus lager.

Neem het voorbeeld waarbij jouw klant een totale kassa aanslag heeft van €25,- en betaalt met een bon van €10,- en de rest contant. Je betaalt dan 4,5% provisie over €10,- (€0,45) maar een aanmerkelijk lager percentage over de totale kassa-aanslag. Namelijk slechts 1,8%. Kortom: lage provisie en gemakkelijk meer omzet.

http://www.vvvcadeaubon.nl/cadeaubon-accepteren/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle de organisatie die de bonnen aanbied maakt de winst niet de winkeliers. De winkelier koop de bonnen voor de service dat kost hem geld. De winkelier die de bon aanneemt betaald ook. De bonnen zijn namelijk bijna overal inwisselbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat staat er toch? Je betaalt provisie maar de winkelier kan er dus wel degelijk op vooruit gaan zie de argumenten die ik gaf. Ronron: ik waardeer je ontzettend maar je bent soms zo ongelooflijk onduidelijk in het geven van antwoorden en in het geven van reacties. Ik snap gewoon niet wat je nu wilt zeggen. Als je duidelijk aangeeft wat ik fout zeg en waarom snap ik het beter.
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle ik jou ook maar jou verhaal is ook er lastig te lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een stukje toegevoegd, als je vanaf daar begint te lezen zie ik er weinig onduidelijks aan. Wat zeg ik nu fout? Begin daar eens mee?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het een goed en uitgebreid antwoord dus een plus van mij. Bedankt voor je antwoord
ronron1212
10 jaar geleden
Pelle je begint met de rente en die heeft er niets mee te maken. Verder heb je het promotie gedeelte gekopieerd. De provisie is gewoon 4,5% voor de kopende en de aannemende ondernemer. Daar leeft de vvv bon verstrekker van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De organisatie verdient de rente en door de renteinkomsten kan de provisie lager blijven. Gewoon een cirkeltje ronron. Verder is het promotiedeel gekopieerd (wat is daar mis mee, ik geef de bron toch?) en die zal heus waar zijn: 80% besteedt meer geld dan de bon waard is. Dat is een megagroot voordeel voor de winkelier (dat was de vraag).