waar kan je een kubotan kopen in/of rondom Hilversum?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Winkelen
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Hier kan je er een online bestellen: http://www.shogun.nl/diversen/zelfverdediging/kubotan-zilver.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: persoonlijk zou ik zo een advies alleen geven aan iemand die lid is van een budovereniging. Het enkele feit dat de vraagsteller deze vraag stelt mag uit worden geconcludeerd dat dit twijfelachtig is. Ik ga mijn overbuurjongen ook niet adviseren waar hij een honkbalknuppel kan kopen als hij geen lid is van een honkbalvereniging. Als hij dit wel is dan zal hij dit mij niet vragen omdat hij dat dat dan kan doen op zijn vereniging.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat een raar ding...wat is het doel ervan?
Amadea
11 jaar geleden
Voordat ik reageerde heb ik eerst nagezocht of zo'n voorwerp niet strafbaar is, en dat blijkt het geval.

Antwoorden (1)

De kubotan valt onder Categorie IV van de ‘Wet wapens en munitie’. Volgend citaat komt uit Wet Wapens en Munitie, § 1. Algemene bepalingen, Artikel 2, Lid 1, 7°.

"Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen"

Dit houdt (in principe) in dat je een kubotan mag dragen als deze niet bedoeld is om te dreigen of letsel toe te brengen. Een gezagsdrager zal de kubotan echter herkennen en direct vragen of je lid bent van een sportvereniging. Vergelijk dit met het bij je dragen van een honkbalknuppel. Dit laatste is geen probleem als je onderweg bent naar een wedstrijd.

Ben je echter in een dreigende omgeving dan zal het dragen van een kubotan al snel worden opgevat als bezit van een wapen en kan het niet alleen in beslag worden genomen maar ook kan de drager worden gearresteerd.