Is omgang met caissières cultureel bepaald?

Ik heb altijd veel waardering voor caissières in supermarkten. Ze werken hard door terwijl klanten onpersoonlijk en afstandelijk langskomen. Ze zijn keurig gekleed. Ik zorg er altijd voor dat ik die waardering toon. Nu heb ik gemerkt dat in verschillende landen anders wordt gereageerd. Ik vraag me dus af: is dit toeval of is de omgang met caissières cultureel bepaald?

In Nederland zeg ik bijvoorbeeld: 'Ik vind dat je het heel knap doet. Je haalt die producten echt op een galante wijze langs de scanner.' Vaak weten de caissières niet hoe ze moeten reageren. Als ik ze wat te eten of drinken aanbied, weigeren ze vaak. Waarschijnlijk is het verlegenheid. Het grappige is dat dit in Spanje juist erg wordt gewaardeerd. Vaak krijg je nog een praatje toe en eet je samen met de caissière een perzik of een andere vruchtsoort. In Duitsland wordt altijd vriendelijk gelachen bij een compliment. Toch zit er een soort afstand in, want als je de caissières bij wijze van dank een etentje aanbiedt, wijzen ze dit af. Het kan ook zijn dat ze dit niet van hun baas mogen.

Mijn vraag dus: gaat men in verschillende landen anders met caissières om? En welk gedrag is gewenst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Winkelen

Antwoorden (1)

Natuurlijk weigeren ze jouw toenaderingen.

Die mevrouw zit daar gewoon haar werk te doen en
een aardig gezicht en een glimlach of compliment
is altijd leuk, maar verder moet je niet gaan.

Zo'n mens heeft heus geen zin om met iedereen te flirten.
Misschien vinden ze jou wel niet leuk.

Als je aan het werk bent heb je geen tijd om met iemand even een perzik te eten.

Ook in het buitenland heb ik dat nog nooit gezien.
Nergens dat een Spaanse cassiere zo maar iets aan het eten is. Zeker niet als er nog een rij wachtenden staan.

Mooi dat je waardering hebt.
Toon dat ook gerust.
Maar doe dat met gepaste vriendelijkheid en afstand.

Als je zo;n meisje een etentje wilt aanbieden, dan kun je dat ook doen bij iedere schoonmaakster, baliemedewerkers, ambulancepersoneel.....
eigenlijk iedereen die goed zijn werk doet.

Maar hou dat flirten enzo maar buiten het werk.