Onder welke Branche valt de Albert Heijn?

We vragen ons af in welke branche supermarkt concern Albert Heijn valt.

Mogelijke branches:
Detailhandel
Retail
Supermarkt
Levensmiddelen

Valt het nou in elke branche? Of deels in sommige of is er een overkoepelende branche?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Winkelen
45K

Antwoorden (2)

De keuzes die je opnoemt overlappen elkaar. Detailhandel is kleinverkoop. Natuurlijk hoort hij daar onder. Ook levensmiddelen kan je opplakken. Retail even eens.

Wij hanteren gewoon Food. Dat is de groep waar hij echt onder hoort. Dat AH steeds meer non-food erbij verkoopt, doet niets aan het "food" af.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Food is voedingsmiddelen?
Ivana
13 jaar geleden
Ja, dat zijn de bedrijven waar in hoofdzaak voedingsmiddelen worden verkocht. Retail, detail zijn ook Engelse woorden. Het is dus niet zo gek dat dit met een Engels woord wordt aangeduid.
(Op alle ingangsdeuren van foodbedrijven staan verbodsbordjes voor huisdieren. Volgens de strenge regels van de warenwet mogen honden daar niet naar binnen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap dat honden en ander huisdieren Engels én Nederlands kunnen lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord.
Een branche (Nederlands: bedrijfstak) is een benaming voor alle bedrijven samen die actief zijn in een bepaalde categorie producten of diensten. Om de collectieve belangen van bedrijven in een branche te behartigen is per branche vaak een brancheorganisatie in het leven geroepen.

Albert Hein valt onder de sector profit en de branche Handel en specifiek detailhandel. Dat is in het Engels Retail. Het door elkaar gebruiken van Nederlandse en Engelse begrippen is gebruikelijk, maar wel lastig.

Omdat een supermarkt onder al deze branches thuis kan horen kan je kijken naar de registratie, bijvoorbeeld bij de kamer van koophandel. De branchewijzer van de kamer van koophandel geeft nog de volgende onderverdeling:

Sector: Detailhandel (Engels: Retail)
Sub sector: Voeding & Genotsmiddelen (Engels: Food)
Branche: Supermarkten

In feite is het dus een vertakking (om bij het begrip branche te blijven) waarin een bedrijfstak steeds specifieker wordt beschreven. Je kunt namelijk ook bij de Shell een pak melk kopen en dat valt ook onder detailhandel, maar niet onder Supermarkten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is de brancheorganisatie van alle supermarkten.