Mag je een bestelling annuleren als de webshop niet kan leveren binnen de vermelde leveringstijd?

Stel ik koop iets bij een webshop, en deze webshop zegt dat het product bijvoorbeeld binnen twee dagen geleverd wordt. Na bestellen en vijf dagen wachten, is het product nog steeds niet geleverd. Mag de klant dan de bestelling annuleren, en krijgt deze dan (altijd) ook zijn geld terug?
De webshop zou in dit geval de klant misleiden, toch? Webshops die doorgaans een lange levertijd hebben (bijvoorbeeld twee weken) zouden anders kunnen "liegen" dat het product morgen wordt geleverd, en vervolgens na de bestelling gewoon kunnen zeggen dat het veel later wordt geleverd (of niets zeggen).

Weet jij het antwoord?

/2500

Of je de bestelling kunt annuleren hangt van de voorwaarden van de webshop af. Maar wettelijk gezien hoeft de webshop het artikel niet binnen de genoemde termijn van 5 dagen te leveren. De genoemde termijn, behalve als je deze hebt afgesproken met de webshop, is een vermoedelijke levertijd. De webshop is wel verplicht om het bestelde artikel zo snel als mogelijk is te leveren, maar als dat niet lukt moet je als koper de webshop nog wat extra tijd geven. Hoelang deze extra tijd is hangt af van het bestelde artikel en de genoemde vermoedelijke levertijd. Zo mag je bij een vermoedelijke levertermijn van 5 dagen wel een kortere werkelijke levertijd verwachten, dan wanneer deze bijvoorbeeld twee weken was.

Bronnen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-a...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100