Mag je een bestelling annuleren als de webshop niet kan leveren binnen de vermelde leveringstijd?

Stel ik koop iets bij een webshop, en deze webshop zegt dat het product bijvoorbeeld binnen twee dagen geleverd wordt. Na bestellen en vijf dagen wachten, is het product nog steeds niet geleverd. Mag de klant dan de bestelling annuleren, en krijgt deze dan (altijd) ook zijn geld terug?
De webshop zou in dit geval de klant misleiden, toch? Webshops die doorgaans een lange levertijd hebben (bijvoorbeeld twee weken) zouden anders kunnen "liegen" dat het product morgen wordt geleverd, en vervolgens na de bestelling gewoon kunnen zeggen dat het veel later wordt geleverd (of niets zeggen).

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Of je de bestelling kunt annuleren hangt van de voorwaarden van de webshop af.
Maar wettelijk gezien hoeft de webshop het artikel niet binnen de genoemde termijn van 5 dagen te leveren. De genoemde termijn, behalve als je deze hebt afgesproken met de webshop, is een vermoedelijke levertijd. De webshop is wel verplicht om het bestelde artikel zo snel als mogelijk is te leveren, maar als dat niet lukt moet je als koper de webshop nog wat extra tijd geven. Hoelang deze extra tijd is hangt af van het bestelde artikel en de genoemde vermoedelijke levertijd. Zo mag je bij een vermoedelijke levertermijn van 5 dagen wel een kortere werkelijke levertijd verwachten, dan wanneer deze bijvoorbeeld twee weken was.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@AnnBoo8146. De door de vraagsteller genoemde termijn is 2 dagen, niet 5 dagen. De vraagsteller vraagt wat te doen na 5 dagen wachten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Voor de meeste online bestelde producten geldt wettelijk een periode van 14 dagen na ontvangst van het product waarin het product retour gestuurd mag worden.
Je kunt dus gewoon het "te laat" geleverde product terug sturen en je geld terug vragen.
SentWierda
2 jaar geleden
@Ozewieze. De link van de Consumentenbond meldt dat de wettelijke levertermijn 30 dagen is, als je geen levertijd hebt afgesproken.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
@SentWierda, je hebt gelijk. Als voorbeeld geeft de vraagsteller een termijn van 2 dagen en niet van 5 dagen. Maar dit verandert niets aan mijn antwoord.