Is het verplicht om je echte naam in te voeren bij een webshop?

Ik wil graag wat bestellen bij een webshop maar gebruik wegens privacy redenen liever een alias dan mijn echte naam. Is dit legaal en levert dit geen problemen op met de bezorging?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.4K
paulus811
5 jaar geleden
Als je jezelf Mickey Mouse noemt wordt dat de naam voor de adressering. Meestal komen bestellingen aan als alleen de postcode en huisnummer juist zijn.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik doe dat ook regelmatig, een andere naam. Ook bij bestellingen die ik afhaal bij het postkantoor. Ik bestel regelmatig spullen op naam van: "Oom Hans" "S. Nicolaas" "Voldemort Vilijn" en dan haal ik ook vaak de pakjes van mijn man op, die een andere achternaam heeft dan ik. Zolang het adres klopt, krijg ik alles mee met mijn legitimatie.

Antwoorden (1)

Nee, het is niet verplicht. Er is geen algemeen verbod in de wet om valse gegevens op te geven. Natuurlijk is er het strafbare feit 'valsheid in geschrifte', art. 225 Strafrecht. Het moet dan echter gaan om geschriften die opgemaakt worden om als bewijs ergens van te dienen. Zolang je het pakje zonder problemen ontvangt, is dat niet nodig.

Maar als je het pakje bij het postkantoor moet ophalen en je moet je legitimeren, dan heb je wel een probleem.
Daarnaast kan een webshop natuurlijk via je betalingsgegevens achter je naam komen.
SimonV