Waarom staat marktplaats vol met imitatie horloges van bijv het merk rolex?

Terwijl het strafbaar is. Is marktplaats strafbaar of verwijtbaar omdat ze er weinig aan doen?

5 jaar geleden
4.8K
paulus811
5 jaar geleden
Ik heb deze vraag eerder gesteld, maar nog veel kwalijker is dat MP vol staat met gestolen spullen.
LeonardN
5 jaar geleden
@paulus811 Dat men nepspullen aan de prijs nog enigszins kan tegenhouden, daar kan ik me wat bij voorstellen, maar hoe kan marktplaats gestolen van werkelijk tweedehands scheiden? Bij een tweedehands winkel is dat al lastig zat, hoewel je dan wellicht enige vormen hebt van controle, op een site als MP zie ik even niet hoe dat zou moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ook zoiets paulus811.
Mensen zelf maken misbruik van marktplaats.
LeonardN
5 jaar geleden
Je hebt overigens een andere vraag gesteld (of moet doelen op weer een andere vraag):
https://www.startpagina.nl/v/computers-internet/internet/vraag/228024/overduidelijk-bedrog-marktplaats/
Dit even zodat de vraag niet als dubbel gezien wordt, althans niet icm met jouw vraag.
TurfGraver
5 jaar geleden
Info
https://www.marktplaats.nl/i/help/veilig-en-succesvol/intellectueel-eigendom-testimonial.dot.html
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, ik meen me te herinneren dat ik een vraag heb gesteld over de websites die overduidelijk nep horloges verkopen, maar kan deze niet meer vinden (weet überhaupt niet hoe ik gestelde vragen kan opzoeken...) Wat ik bedoel te zeggen is dat MP een platform biedt om gestolen spullen aan de man te brengen, het wordt wel erg makkelijk gemaakt. En natuurlijk snap ik dat MP in principe weinig te verwijten valt, want ze zijn niet in staat om gestolen spullen als zodanig te herkennen. Wat ik MP wel kwalijk neem is dat het te eenvoudig is om een account als verkoper op te zetten, je kunt de grootst mogelijke onzin invoeren en MP checkt helemaal niets. Sites als Ebay en Google lijken dat beter in de hand te hebben. Zo kun je een lokatie op Google maps alleen toevoegen als je de code invoert die per briefkaart naar het opgegeven adres wordt gestuurd. Ik vind dat MP meer verantwoordelijkheid moet nemen om te zorgen dat criminaliteit wordt uitgebannen. Dat is beter voor alle partijen.
paulus811
5 jaar geleden
@LeonardN, overigens vraag ik me af hoe MP nepspullen aan de prijs nog enigszins zou kunnen tegenhouden. Jij en ik weten dat een nieuwe Rolex voor 175 niet kan, maar hoe zou MP dat moeten ondervangen?
paulus811
5 jaar geleden
vandaag in de Telegraaf..... https://www.telegraaf.nl/partnercontent/2929830/grote-trauma-s-achter-goedkope-telefoons
LeonardN
5 jaar geleden
Google? Help me even, welke tweedehandssite hebben die? Net even bij ebay gekeken:
https://www.ebay.nl/pages/help/sell/sell-getstarted.html#create
1. Maak een verkopersaccount aan
Als je een verkopersaccount wilt aanmaken, moet je het volgende doen:
-Geef geldige creditcard- of bankrekeninggegevens op.
-Laat ons weten hoe je de verkoperskosten wilt betalen.
-Selecteer de betalingsmethoden die je accepteert.
-Zorg dat je feedbackprofiel door iedereen kan worden bekeken. Dat is het. Een stap met postcode lijkt me optioneel. Overigens nog makkelijk te breken ook. Laat het naar een leegstand pand sturen en trap een ruitje in om de briefkaart te pakken. "maar hoe zou MP dat moeten ondervangen?"
Software wellicht. Rolex in de beschrijving en een prijs onder een X bedrag niet toestaan of sowieso door een check voeren als wel.
paulus811
5 jaar geleden
Google heeft geen site voor tweedehands spullen, het gaat mij om het aanmeld- en verificatieproces. MP heeft alleen het eerste, verificatie ontbreekt. Ja en natuurlijk is alles te omzeilen maar dat kan geen reden zijn om dan maar helemaal niets te doen. MP heeft een verantwoordelijkheid naar de kopers toe. MP vraagt ook niet om een bankrekening of credit card. Het aanbieden van gestolen spullen vind ik een veel groter probleem dan nep rolexen. Iedereen snapt dat je voor 175 geen Breitling, Omega of Rolex koopt, daar is geen software voor nodig.

Antwoorden (1)

Marktplaats staat daar vol mee (ik neem voor het gemak even aan dat wat je zegt klopt) omdat mensen nu eenmaal zich niet altijd aan de wet houden of zich niet altijd aan de algemene voorwaarden houden.

Is marktplaats strafbaar of verwijtbaar omdat ze er weinig aan doen?
Goeievraag, dat zal een rechter moeten bepalen in een rechtszaak aangespannen door een merk als Rolex. Ik weet niet hoe snel en adequaat Marktplaats reageert op beschuldigingen, maar je kan je voorstellen dat er meer verkopers, meer advertenties opzetten dan MP met zijn eindige aantal mensen kan controleren (wel of niet bijgestaan door software en meldingen van gebruikers). Je kan wel stellen dat het te weinig is, maar wat nu als alles wat ze eraan doen gewoonweg niet voldoende is en meer doen een faillissement betekent?

Als MP altijd zou weigeren dan zou een dergelijke rechtszaak te verwachten zijn, maar ik denk (ga er vanuit) dat MP van alles doet, maar dat de stroom van handel gewoon moeilijk volledig te controleren is. Het zijn overigens vooral de verkopers die strafbaar handelen en MP zo in een moeilijke positie plaatsen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ is inderdaad niet tegen op te boksen. Vind marktplaats al enorm actief in het geven van preventie en tips bij aangifte. De koper moet ook zijn gezond verstand gebruiken. Helaas schijnt de vraag naar namaak toch nog groot te zijn. Zolang er vraag is, is er aanbod.
popeye
5 jaar geleden
Ja maar het is niet zo moeilijk als er overal een rolex voor 100 euro staat of voor 200 euro dan weet je al gelijk dat het om nep horloges gaat. Een echte rolex kost minimaal 2000 euro
popeye
5 jaar geleden
Paulus811 verkoop van namaak producten is ook diefstal van het handels merk
KennisDelen
5 jaar geleden
Melden dus maar...