Waar moet ik op letten als ik iets bestel van een Chinese B2B site als Alibaba/Aliexpres?

Aan welke voorwaarden moet de zending en het product voldoen voor dat het voldoet aan alle regels van de Nederlandse overheid voldoet?
-Zijn er producten die ik nooit mag voeren?
-Zijn er producten die ik wel in mag voeren, maar niet mag doorverkopen?
-Wat moet ik betalen over een product zodat deze volledig conform de wet in mijn handen komt.
-Moet ik dat van te voren aangeven bij de site, of is het om het even dat douane/belasting achteraf betaald worden bij invoering.

(De vraag gaat niet over de verkoop, ivm belasting/KvK, althans ik begrijp al dat ik daaraan zal moeten voldoen. Ook mag deze zowel als consument als doorverkoper behandeld worden.)
Het gaat mij erom dat ik alles netjes wil doen, niet stiekem, achteraf of met zweethandjes.

6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alibaba en AliExpress zijn marktplaatsen waar fabrikanten hun goederen te koop aan kunnen bieden. Zij produceren niets zelf.
Alibaba richt zich in eerste instantie op de groothandel en in mindere mate op consumenten. Dochterbedrijf AliExpress richt zich meer op consumenten en is te vergelijken met eBay of Marktplaats maar dan vele malen groter.
Let er vooral op dat je geen nepartikelen koopt zoals nep-Gucci of nep-Armani of nep-Versace.
Hoe je echt van nep kunt onderscheiden is vooral via de prijs. Als deze te mooi is om waar te zijn, dan is het niet waar.
Koop ook geen wapentuig of vuurwerk dat in Nederland verboden is. http://www.dagelijksezaken.nl/gadgets/hoe-koop-je-bij-alibaba-of-aliexpress/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.chinesewebshop.net/zakelijk-inkopen-alibaba/
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/buitenlandse-webwinkels
https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/webwinkelen-in-china#no2

Het beste antwoord

Als ik wat bestel via AliExpress zorg ik er voor dat wat ik wil kopen nooit (veel) duurder is dan €20 ivm met importkosten . Anders bestel ik het in 2x als dat mogelijk is.

Op deze site ; https://allesaliex.nl/aliexpress-invoerrechten/ staat oa het volgende:

"Misschien wist je het nog niet, maar bij elke bestelling van €22 of meer bij een bedrijf buiten de EU moet je allerlei invoerkosten betalen (dat wil zeggen, als de douane jouw zending onderschept):

Je moet BTW betalen (21% bij elektronica)
Je moet ‘inklaringskosten’ (enkele euro’s tot tientjes) betalen aan het postbedrijf dat de bestelling bezorgt (meestal PostNL)
Bij bestellingen van €150 of meer betaal je de belastingdienst ook nog eens invoerrechten (het tarief is afhankelijk van het soort product)."