Hoe kan een website Windows 7 heel erg goedkoop aanbieden en mog betrouwbaar zijn ook?

Op de dite Tresbizz.com kan je diverse download varianten kopen van Windows 7. Ze bieden bijvoorbeeld Windows 7 pro aan voor €25,-

Als ik de site natrek kom ik verl positieve reacties tegen (ook negatieve maar positief overheerst) zelfs op tweakers word de dite genoemd en ook bij Google shopping.

Als het te mooi is om waar te zijn is het dat vaak ook. Maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Hoe zit dat?

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens niet alleen Windows 7, maar ook Windows 8 en 10 worden er heel goedkoop verkocht.

1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grijze import uit lage lonen landen (denk ik zelf). In Afrika, China en India betaalt men geen 150 euro voor een Windows Pro-code. Dat is meer dan een maandsalaris voor de meesten daar. MS heeft dus voor elke zone een prijs voor Windows. Dat kan makkelijk met software (hardware brengt stukkosten met zich mee, software kost nagenoeg niks meer nadat je het hebt geprogrammeerd). Een Afrikaan kan nu dus Windowscodes opkopen en deze verkopen aan een webshop in Europa. Helemaal 100% legaal is het waarschijnlijk niet (aan de kant van de verkoper), maar ik heb zo al vaker software voor een leuke prijs legaal gekocht. Een paar games en Windows 7 of 8 die ik daarna naar 10 heb omgezet. Werkt prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb overigens niet via tressbiz bestelt maar via een aanbieder op Tweakers. http://tweakers.net/categorie/404/besturingssystemen/producten/#filter:PYyxCsIwFEX_5c4R0qQx6fsAoYNTR-kQm4cESi2vRcSSfzcuTocznHPgLnFJfdpAN9-aUeEpiWVYeeoT6NQorPHBQ_4wqNG6quSJr_EN6v6WF5BxClvNLnneWervgLVW__iKc93DeR-g4LtgKs6uDRhLKV8 Al die pakketten zijn maar de helft of een derde van de normale prijs. Het fijnste is dat je gewoon een code in je mail krijgt. Dus je kan direct beginnen met downloaden van de MS-site.
paulus811
8 jaar geleden
Bij grote organisaties kun je vaak ook via de werkgever kopen. Microsoft heeft een Hup (Home use program) dat er vanuit gaat dat de werkgever al voor de licentie heeft (mee)betaald. Ik koop bijvoorbeeld via dat programma MS Ofiice Pro Plus 2016 voor 13,95.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 Maar dat staat los van wat tresbizz doet neem ik aan.

Antwoorden (2)

Windows 7 is officieel niet meer te koop en inmiddels opgevolgd door Windows 8 en 10. Toen de software nog officieel te koop was, kostte de volledige versie van Windows 7 Pro gemiddeld zo’n € 275, heel wat meer dan de huidige € 25 dus.
TresBizz koopt oude (OEM-)voorraden van Windows op en kan ze daarom voor deze prijs aanbieden.

Ondanks positieve reviews op kieskeurig.nl en verkoop via bol.com, opereren ze niet helemaal legaal. Op deze manier bieden ze Windows 10 zo goedkoop aan:
TresBizz stuurt in haar e-mail links naar twee Windows 7 Pro ISO-bestanden (32-bit en 64-bit) die je kunt downloaden vanaf een Mediafire.com file-sharing account.
De ISO’s blijken van de oorspronkelijke Windows 7 te zijn, dus nog van vóór SP1. De productcode die je krijgt is bedoeld om als OEM-code geleverd te worden bij een nieuw systeem en is dus zeker geen “full version”.
Wat daarnaaast blijkt is dat de geleverde Windows versie Engels is en niet Nederlands zoals beloofd. TresBizz geeft in haar e-mail een stappenplan om na installatie via het programma Vistalizator de taal om te zetten van Engels naar Nederlands.
Maar de legaliteit van Vistalizator is op z’n minst dubieus.
SimonV
8 jaar geleden
Er zijn manieren om goedkoop licentie's van oude Windows versie van MS te kopen en onder voorwaarden goedkoop door te verkopen. Maar alleen als je een geregistreerd partner bent en als het samen met hardware verkoopt. Dit is gedaan om legaal mogelijk te maken tweedehandscomputers te verkopen met Windows er op aan particulieren en non-profit organisatie's.

Ook zijn er versie's die niet in Nederland, maar wel in Afrika of China verkocht mogen worden en deze hebben ook een andere prijskaartje.

Mocht je twijfelen of je met een legale of een illegale Windows versie kun je dat aan MS vragen. Stel deze vraag binnen een maand van activeren of installeren, dan zit je nog in de proefperiode en rekent Microsoft geen kosten voor gebruik.