Waar halen postzegelhandelaren die online postzegels verkopen voor frankering hun postzegels vandan?

Ik bestel al jaren online postzegels bij een bonafide bedrijf omdat ze daar goedkoper zijn. je krijgt dan postzegelcombinatie toegestuurd en moet dan 2 of 2 postzegels plakken tegen 1 "normale" postzegel.
Vandaag kreeg ik weer zo'n setje thuisgestuurd. Ik moet nu 3 euro postzegels plakken (van in totaal 70 eurocent) tegen anders 1 postzegel van 69 cent.
Hoe kan het dat deze postzegelhandelaar die zegels goedkoper kan leveren en hoe komt hij aan die zegels?
Nogmaals het gaat om een bonafide bedrijf. Ik heb dan ook nooit moeilijkheden gehad en de ontvangers van mijn post ook niet. Het zijn gewoon geldige zegels.

Toegevoegd na 31 seconden:
vandaan i.p.v. vandan

Toegevoegd na 56 minuten:
Lees i.p.v. 3 euro postzegels: 3 postzegels.

8 jaar geleden
2K
Amadea
8 jaar geleden
Ik snap de vraag niet. Waarom zou je voor 3 euro aan postzegels plakken terwijl er maar 1 zegel ter waarde van 69 cent op hoeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik dacht dat het aan mij lag dat ik het niet snapte, maar gelukkig ben ik niet de enigste
Pieterke
8 jaar geleden
Je plakt niet voor 3 euro aan postzegels, 3 plakt 3 eurozpostegels dat is wat anders. Je plakt 3x verschillende postzegels met een waarde die in eurocenten is, dat noem je europostzegels. Die naam is ontstaan toen de guldenpostzegels, die pas sinds een jaar ofzo niet meer geldig zijn, nog geldig waren. Oke, ik had ook gewoon postzegels kunnen zetten.
Amadea
8 jaar geleden
Het betreft dus een onjuiste spatie, maar dan nog snap ik het niet. Want je schrijft dat je met die goedkopere postzegels 70 cent moet betalen, terwijl het anders 69 cent is. Dan ben je toch nog een cent duurder uit?
Pieterke
8 jaar geleden
Nee, ik ben goedkoper uit.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb 3 zakjes met in elk zakje een postzegel met een andere waarde gekregen.
Ik moet uit elk zakje 1 postzegel nemen wil ik genoeg hebben voor een brief tot 20 gram.
Ik moet dus 3 postzegels in totaal opplakken om een brief tot 20 gram te kunnen versturen.
Die 3 postzegels hebben in het onderhavige geval een waarde van 70 cent. Dat zou dus 1 cent duurder zijn. Echter, ik betaal geen 70 cent per postzegel maar iets van 66 cent per postzegel dus ik ben goedkoper uit.
Ik weet het precieze bedrag dat ik betaal niet uit mijn hoofd, dat zou ik even na moeten kijken. Wat je betaalt hangt ook af van hoeveel postzegels je bestelt, hoe meer je bestelt hoe hoger de korting. De laatste tijd moet je wel verzendkosten betalen, voorheen werden ze gratis opgestuurd. Toen scheelde het dus nog meer. Maar ook al moet ik verzendkosten betalen, ik ben nu toch nog steeds goedkoper uit als ik een grotere hoeveelheid (vanaf 25 postzegels in mijn geval) bestel. Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd.
Amadea
8 jaar geleden
Oké, nu is het mij duidelijk. Maar dat systeem gaat dus vervallen op het moment dat je alleen maar postzegels met het cijfer 1 of 2 erop meer mag gaan gebruiken. Het zijn kennelijk oude zegels met een waarde in Eurocenten.
Pieterke
8 jaar geleden
Het klopt dat het oude zegels zijn met een waarde in Eurocenten.
Ik heb gehoord dat men al iets bedacht heeft waarbij het mogelijk is toch postzegels met korting te blijven verkopen/kopen als je alleen nog maar zegels met het cijfer 1 of 2 mag gebruiken. Je hebt nl. ook nog Wereldzegels en daar schijn je nog iets mee te kunnen doen dan. Maar hoe dat precies gaat worden dat weet ik ook nog niet.

Het beste antwoord

Postzegelverzamelen is niet meer hip. Heel veel postzegelverzamelingen verschijnen op marktplaats. Handelaren kopen die op omdat de nominale waarde hoger is dan de verzamelwaarde.
Zo kun je voor veel geld jaarsetjes kopen bij de posterijen, prijs is dan gelijk aan de nominale waarde (dit is de frankeerwaarde van alle postzegels bij elkaar opgeteld). Zo'n setje kost al gauw 100,= EURO. Datzelfde setje vindt je een jaar later voor 50,= EURO op marktplaats, en dan nog wil niemand kopen. Handelaren kopen die setjes, halen de schaarse zegels (zegels die een hogere verzamelwaarde hebben dan de nominale waarde) eruit en verkopen de rest tegen een prijs die iets lager is dan de nominale waarde als frankeerzegels.
Hier is niets fout aan, niets illegaals. Je snapt eigenlijk niet dat mensen ze niet gewoon gebruiken om brieven te frankeren als er op marktplaats minder wordt geboden dan nominale waarde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pieterke
8 jaar geleden
Wat jij zegt dacht ik zelf ook. Maar ze kunnen altijd leveren, verkopen nooit nee. Het aanbod moet dan wel heel erg groot zijn.
Tot voor kort werden ze bij mij nog gratis bezorgd ook, wat helemaal een goede winst voor mij opleverde. Nu moet ik bezorgkosten betalen maar zelfs dan is het bij een wat grotere hoeveelheid nog goedkoper en bovendien hoef ik niet naar het postkantoor wat voor mij te ver weg is i.v.m. matige mobiliteit. Echt een uitkomst dus voor mij want ik verstuur veel post.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toets maar eens in op markplaats, categorie postzegels Nederland en zoek naar "Jaarset". Ze worden voor 30 euro aangeboden. Kun jij zelf ook doen. Wel opletten, zegels uit het gulden tijdperk zijn niet meer geldig om te frankeren.
Pieterke
8 jaar geleden
Bedankt.