Waar halen postzegelhandelaren die online postzegels verkopen voor frankering hun postzegels vandan?

Ik bestel al jaren online postzegels bij een bonafide bedrijf omdat ze daar goedkoper zijn. je krijgt dan postzegelcombinatie toegestuurd en moet dan 2 of 2 postzegels plakken tegen 1 "normale" postzegel.
Vandaag kreeg ik weer zo'n setje thuisgestuurd. Ik moet nu 3 euro postzegels plakken (van in totaal 70 eurocent) tegen anders 1 postzegel van 69 cent.
Hoe kan het dat deze postzegelhandelaar die zegels goedkoper kan leveren en hoe komt hij aan die zegels?
Nogmaals het gaat om een bonafide bedrijf. Ik heb dan ook nooit moeilijkheden gehad en de ontvangers van mijn post ook niet. Het zijn gewoon geldige zegels.

Toegevoegd na 31 seconden:
vandaan i.p.v. vandan

Toegevoegd na 56 minuten:
Lees i.p.v. 3 euro postzegels: 3 postzegels.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Postzegelverzamelen is niet meer hip. Heel veel postzegelverzamelingen verschijnen op marktplaats. Handelaren kopen die op omdat de nominale waarde hoger is dan de verzamelwaarde. Zo kun je voor veel geld jaarsetjes kopen bij de posterijen, prijs is dan gelijk aan de nominale waarde (dit is de frankeerwaarde van alle postzegels bij elkaar opgeteld). Zo'n setje kost al gauw 100,= EURO. Datzelfde setje vindt je een jaar later voor 50,= EURO op marktplaats, en dan nog wil niemand kopen. Handelaren kopen die setjes, halen de schaarse zegels (zegels die een hogere verzamelwaarde hebben dan de nominale waarde) eruit en verkopen de rest tegen een prijs die iets lager is dan de nominale waarde als frankeerzegels. Hier is niets fout aan, niets illegaals. Je snapt eigenlijk niet dat mensen ze niet gewoon gebruiken om brieven te frankeren als er op marktplaats minder wordt geboden dan nominale waarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100