Als ik iets bestel bij een webshop ben ik dan verplicht dit vooraf te betalen?

Per 1 juli 2014 gelden nieuwe, Europese, wettelijke regels ter bescherming van de consument voor online aankopen.

Tijdens mijn bestelling ben ik akkoord gegaan met de AV van de webshop en op de knop 'aankoop met betaalverplichting' geklikt.

Ik werd doorgestuurd naar een betaal provider waar ik vooraf mijn betaling kon doen met iDeal, hoewel de webshop ook de mogelijkheid had om achteraf te betalen met Afterpay.

Op het betaalscherm aangekomen ben ik van gedachten verandert en heb het betaalproces geannuleerd. Nu krijg ik steeds mailtjes en zelfs telefoontjes van die webshop en krijg te horen dat ik het bedrag alsnog dien te betalen omdat ik een betaalverplichting met hen ben aangegaan.

Als ik betaal krijg ik ook mijn artikelen toegestuurd.

Verder is het een betrouwbare webshop, KVK klopt, klantenservice, BTW nummer en adresgegevens staan op de site. Hebben zelfs een keurmerk.

Kan een webshop mij dwingen om alsnog te betalen terwijl ik achteraf heb aangegeven om van de koop af te zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt zelf ervoor gekozen om vooraf te betalen. Je was dit niet verplicht, totdat je dat afsprak met de verkoper(door op die knop te drukken).
niko
9 jaar geleden
er lopen 2 vragen door elkaar.als een webshop betaling vooraf eist,ja dat kunnen ze.op de knop drukken dat je daarmee akkoord gaat kan niet leiden tot aankoop verplichting,wel tot betaalverplichting na aankoop.zolang er geen geld is overgemaakt beschouwt de shop de koop als niet gedaan en zal niets versturen.

Het beste antwoord

Dan ben je verplicht tot aankoop. Je hebt op de toets gedrukt met 'Aankoop met betaalverplichting' gedrukt. Wat je wel kan doen is betalen en je spullen ontvangen en retour zenden omdat je van de koop afziet. Tegenwoordig heb je zelfs 14 dagen bedenktijd i.p.v. 7 dagen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

DE term"‘aankoop met betaalverplichting’ lijkt nergens op te slaan.bij een aankoop is er altijd de verplichting tot betalen.Zolang er niet betaald betaald is ,is er ook niets gekocht lijkt mij.Dit lijkt hetzelfde als"u heeft het in het mandje gelegd ,dus moet u het ook kopen"ik zou niet reageren.lijkt me dat ze u tot niks kunnen verplichten.

Toegevoegd na 8 minuten:
.zolang er geen geld is overgemaakt beschouwt de shop de koop als niet gedaan en zal niets versturen.