Ik heb 1 iets besteld van een webshop, ik ontvang er 2 wat moet ik doen?

Ik heb 1 iets besteld van een webshop, ook maar voor dat gene betaald en ook in de factuur staat 1 iets en ik ontvang er 2. Dus een fout bij de webshop. Ben ik verplicht deze terug te sturen of kan ik ook gewoon mijn mond houden en hem houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Fatsoenlijk is het contact me ze op te nemen en te vragen wat ze willen. Nu is er een leuk artikeltje in de wet dat je zou kunnen gebruiken hoewel het niet helemaal correct is als je daar beroep op doet. Ik bedoel BW art. 7: 7. Daarin staat dat wat je ongevraagd is toegezonden, je mag houden zonder ervoor te hoeven betalen. Je mag het ook op hun kosten terug sturen. Dat artikel is er op gericht om ongevraagde spullen niet op te dringen. Maar hier is het duidelijk een vergissing ( niet bedoeld je iets op te dringen waarvoor je moet betalen) en daar is art 7:7BW uiteraard niet voor bedoeld. Dus is het redelijk om de afzender te vragen wat ze willen: terug sturen mag je kosteloos.

Je bent nu niet verplicht actie te ondernemen maar als het andersom was zou je als webwinkelverkoper er natuurlijk heel blij mee zijn. Doe je ook een moeite als je een portemonnee met 70 erin gevonden hebt op straat? Ze hebben jarenlang de tijd om er achter te komen en je te vragen om het terug te sturen maar zolang je er maar één betaald hebt en er maar één op de bon staat kunnen ze daar nooit met 100% zekerheid achter komen natuurlijk. Ze hebben geen bewijs. Nogmaals: je hoeft niets te doen en zij hebben geen bewijs dat ze je er twee hebben geleverd maar kom op, doe eens aardig en trek aan de bel. Natuurlijk hoef jij de verzendkosten terug niet te betalen.

Gewoon houden de webshop maakt een fout

Uit beleefdheid gewoon het teveel ontvangen voorwerp (wat het ook is) terugsturen. je hebt het niet besteld, en dus ook geen recht om het te houden, ondanks dat de fout in dit geval bij de afzender ligt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100