Ik heb 1 iets besteld van een webshop, ik ontvang er 2 wat moet ik doen?

Ik heb 1 iets besteld van een webshop, ook maar voor dat gene betaald en ook in de factuur staat 1 iets en ik ontvang er 2. Dus een fout bij de webshop. Ben ik verplicht deze terug te sturen of kan ik ook gewoon mijn mond houden en hem houden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou het kost €70 en de verzend kosten zijn €7.
Deze fout is gemaakt door de webshop zelf, moet ik dat dan voor hun oplossen? Hoelang de tijd hebben zij om erachter te komen dat ze 2 hebben verzonden in plaats van 1?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op dat ze nadien niet een rekening sturen! Dat heb ik wel eens gehoord van boeken ofzo; dan krijg je die andere op zicht en als je ze niet binnen 14 dagen ofzo terugstuurd, dan wil je ze blijkbaar houden en krijg je een rekening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon terugsturen. Doe niet asociaal, Schrijf een briefje [kopietje maken] en stuur het terug, je kunt natuurlijk ook eerst even bellen.

Antwoorden (3)

Fatsoenlijk is het contact me ze op te nemen en te vragen wat ze willen. Nu is er een leuk artikeltje in de wet dat je zou kunnen gebruiken hoewel het niet helemaal correct is als je daar beroep op doet. Ik bedoel BW art. 7: 7. Daarin staat dat wat je ongevraagd is toegezonden, je mag houden zonder ervoor te hoeven betalen. Je mag het ook op hun kosten terug sturen. Dat artikel is er op gericht om ongevraagde spullen niet op te dringen.
Maar hier is het duidelijk een vergissing ( niet bedoeld je iets op te dringen waarvoor je moet betalen) en daar is art 7:7BW uiteraard niet voor bedoeld. Dus is het redelijk om de afzender te vragen wat ze willen: terug sturen mag je kosteloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent nu niet verplicht actie te ondernemen maar als het andersom was zou je als webwinkelverkoper er natuurlijk heel blij mee zijn. Doe je ook een moeite als je een portemonnee met 70 erin gevonden hebt op straat?

Ze hebben jarenlang de tijd om er achter te komen en je te vragen om het terug te sturen maar zolang je er maar één betaald hebt en er maar één op de bon staat kunnen ze daar nooit met 100% zekerheid achter komen natuurlijk. Ze hebben geen bewijs.

Nogmaals: je hoeft niets te doen en zij hebben geen bewijs dat ze je er twee hebben geleverd maar kom op, doe eens aardig en trek aan de bel. Natuurlijk hoef jij de verzendkosten terug niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook een portemonnee met 70 euro probeer ik terug naar de eigenaar.te brengen.
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad. Als het bedrijf een goede geautomatiseerde goederenadministratie heeft, komt men er op een zeker moment wel achter dat men aan iemand 2 stuks verzonden heeft. Bijvoorbeeld wanneer elk artikel dat het magazijn uit gaat gescand wordt aan de hand van een uitleveropdracht. Dan zou men op een rapport kunnen zien dat er een artikel meer is geleverd aan klant X dan besteld was en gefactureerd is. Of men ziet het bij het jaarlijks tellen: de werkelijk e voorraad is dan 1 exemplaar kleiner dan de boekhoudkundige voorraad, als er dat jaar niet meer fouten worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar er is geen bewijs dat het naar de vraagsteller is gegaan. Als het met een scanner is gegaan moet er ergens het getal 2 staan en een goed systeem kan helemaal geen 2x scannen als je er maar 1 nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag ging niet over fatsoen of om bewijs leveren maar: "Ben ik verplicht deze terug te sturen of kan ik ook gewoon mijn mond houden en hem houden?" Daar geef ik een antwoord op.
Uit beleefdheid gewoon het teveel ontvangen voorwerp (wat het ook is) terugsturen.

je hebt het niet besteld, en dus ook geen recht om het te houden, ondanks dat de fout in dit geval bij de afzender ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar niet terugsturen op eigen kosten dus zomaar terugsturen moet je echt niet doen.