waarom bieden winkels met een webshop soms niet alle grotere artikelen via die shop aan?

nu heb ik al tweemaal hetzelfde beleefd, bij Gamma en bij Ikea. Ik wil iets bestellen in de webshop maar uitgerekend dat artikel kan je "alleen krijgen in de winkel".
Hoezo doen bedrijven dat? Waarom kan ik bv. werkblad A wél bestellen en moet ik werkblad B gaan halen in de winkel? (het gaat over dezelfde grootte van werkbladen)

2.5K

Antwoorden (2)

In het geval van werkbladen heeft dat te maken met het retourbeleid van maatwerkbladen. De klant moet zelf opmeten en opgeven hoe groot het blad moet worden. Als dat via de site besteld wordt, heeft de webwinkel wettelijk de verplichting het ook weer retour te nemen en daarbij de kosten voor verzending ook te restitueren als de klant het blad toch niet mooi vindt of als het toch net niet blijkt te passen. Dat levert de winkel een enorme kostenpost op en een hele voorraad op maat gemaakte werkbladen waarvan je maar moet afwachten of er ooit een andere klant een blad in die maat wil hebben.

Met standaardbladen die massaal op dat formaat worden gemaakt is dat een ander verhaal. Die kunnen wel retour gestuurd worden en later alsnog aan iemand anders worden verkocht.

Hoewel maatwerk een uitsluiting kan zijn voor het herroepingsrecht, geldt het op een bepaalde maat zagen van werkbladen niet als maatwerk in die betekenis. De webwinkel kan en mag dus niet weigeren om op een bepaalde lengte gemaakte werkbladen retour te nemen.

Dat wil niet zeggen dat je zo'n blad altijd zelf moet ophalen. Je moet er wel zelf voor naar de winkel om het daar te bestellen. Je kunt dan ter plekke de kleur en kwaliteit beoordelen en hoeft dus niet om die reden een blad te ruilen. Bovendien geldt voor in de winkel gekochte of bestelde artikelen niet dezelfde wetgeving mbt retour sturen als voor artikelen die je via een webwinkel bestelt.

Los van het hele maatwerk-verhaal kan een winkel ook om prijstechnische redenen ervoor kiezen om bepaalde producten niet te verzenden. De winstmarge op goedkope grote producten is vrij klein. De verzendkosten en eventuele retouren afhandeling is dan in verhouding te kostbaar.
4 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk te maken hebben met het prijskaartje van versturen, of hoe kwetsbaar het artikel is bij transport. Ik ga er niet vanuit , zoals 'Inekez1' zegt dat het met maatwerk te maken is. Dit omdat 'opmaat gemaakte artikelen uitgeloten kunnen worden van het retourrecht. Wel kan ik me voorstellen dat bepaalde artikelen qua transport, een heffing kunnen krijgen door de transporteur.
Ik heb ooit in een doe het zelf winkel gewerkt en de aluminium profielen gingen t/m 2 meter. Bij langere lengtes vroeg de transporteur een extra heffing omdat deze lengtes in een andere soort (vracht)auto moest. Misschien is dit ook het geval met uw werkblad, dat deze langer is dan normaal.