Hoe werkt het verdienmodel van de site Koopjesplaza.com?

Ik was via Marktplaats op zoek naar een keukenmachine en kwam op koopjesplaza uit. Dat is een veilingsite, maar de prijzen zijn erg laag en de biedingen lopen steeds binnen enkele seconden af.

De gewonnen biedingen zijn allemaal rond dezelfde prijs, zo'n 10%, dus rond de 80 euro voor een machine van 800 euro. Ik vraag me af of er een specifiek verdienmodel achter zit of dat het om oplichting gaat. Ze geven zelf aan dat het om Voor mij geldt "te mooi om waar te zijn".

Vandaar mijn vraag: Hoe werkt de website koopjesplaza?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Om mee te mogen bieden, moet je jezelf registreren en 'bids' kopen. Elke bieding die je doet kost gemiddeld zo'n 65 ct, dus hoe meer je biedt, hoe meer geld je kwijt bent.
En voor elk bod dat je doet zonder eindresultaat, gaat er wel geld af van je 'bids'.

Voor elke cent die een product in prijs stijgt, verdient Koopjesplaza dus 65 cent. En telkens als er een nieuw bod is uitgebracht, blijft de veiling weer 20 seconden open staan. Voor elk product dat er verkocht wordt, betalen dus alle bieders mee, ook al zie je dat niet in de eindprijs.

Reken maar dat er flink op verdiend wordt. Het is kantje-randje of dit eigenlijk wel mag en niet als oplichting beschouwd moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zouden ze dus bij een eindbod van 75,12 zoals in de afbeelding 7512 euro incasseren om überhaupt te mogen bieden + de kosten van het bod zelf. Het lijkt me erg stug dat in de 30? seconden 7512 mensen aan het bieden zijn. Is het dan zo dat de beheerder van de site het bod zelf handmatig ook verhoogd? Dus via een autobieder? Dan krijgen ze daar geen geld van natuurlijk, maar zorgt er wel voor dat mensen bieden. Het komt op mij meer als een loterij over, maar zo'n systeem biedt dan ook mogelijkheden voor fraude zoals het automatisch uitbrengen van biedingen of het laten winnen van een product door een autobod. Het valt mij tenminste op dat elke 30? sec. weer opnieuw wordt gestart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De biedingen beginnen volgens mij niet bij 0 euro, en verder wordt de eindtijd na elk bod automatisch met 20 seconden verhoogd. De biedingen gaan door tot er na 'eenmaal, andermaal' niemand meer een bod doet, de eindtijden staan dus niet vast. Bij die lelijke crosstrainer begin je bijvoorbeeld bij 40 euro. Hij staat nu op 43,10, dat wil zeggen dat er al 310 mensen een bod hebben uitgebracht x 0.65 cent per bod dus dat ding heeft al 200 euro opgebracht. En zo gaat het nog een tijdje verder.