Is het goed om 1 maal daags mijn handen te wassen met handzeep?

Ik heb de slechte gewoonte om aan mijn gezicht te zitten, wat af en toe leid tot puistjes. Ik was standaard altijd mijn handen met water.
Is het aan te raden om iedere dag als ik thuis kom van het werk, mijn handen te wassen met desinfecterende handzeep of is dit overdreven en is het wassen met water goed genoeg? En kan het te vaak gebruiken van handzeep, slecht zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Antwoorden (12)

Ik zou me handen meerdere keren per dag wassen. Na toilet bezoek als ik ga eten en soms ligt aan het werk er tussen door nog wel eens
13 jaar geleden
Niks mis mee, je handen goed wassen geeft een goed gevoel van hygiëne, vind ikzelf. Ik doe het 3 - 5 keer per dag denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is helemaal niet overdreven om je handen met zeep te wassen. Je komt namelijk dagelijks veel in contact met bacteriën, en daarom is het juist goed om een antie-bacteriele zeep te gebruiken. Het te vaak gebruiken van handzeep is niet slecht, tenzij je er een bepaalde allergie voor hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je handen met handzeep wassen waar geen vieze chemische rommel inzit kan je zo vaak gebruiken als je wilt, nou ja niet overdrijven maar het is niet schadelijk voor je handen, voor je gezicht daarintegen wel, je moet NOOIT j gezicht met handzeep wassen. met alle zeep niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet goed. Als Je werkt in de horeca of zorg moet je je handen veel vaker wassen, dus één keer per dag is veel te weinig. Gebruik altijd een klein beetje zeep. Puistjes zijn namelijk besmettelijk. Altijd bij het handen wassen een beetje zeep gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat je naar de toilet bent gegaan is het zeker te adviseren om met zeep te wassen. (Desinfectie zeep, is niet nodig). Dus dat zijn al meerdere keren per dag. Maar gebruik dan ook niet te veel zeep.
Het is niet goed voor de huid om veel zeep te gebruiken. Daarom is het verstandig om een creme/ zalf te gebruiken na het wassen (Uierzalf is goed).
Verder kan je op andere momenten met lauw warm water je handen wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wassen met water is niet genoeg, maar met desinfecterende zeep is onzin. Of je moet werk hebben, waar je met heel veel viezigheid te maken hebt.

Je handen regelmatig wassen (een keer of 10 per dag) met gewone goedkope handzeep, is beslist niet
slecht. Wel goed afspoelen en goed afdrogen!

Probeer er trouwens eens wat aan te doen, dat je steeds aan je gezicht zit. Als dat zelfs tot puistjes leidt, is dat niet goed. Iets in je hand nemen, om mee te spelen of zo? Een pen b.v.?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handen wassen hoort op zijn minst voor het eten en na toilet bezoek. Wassen met een milde zeep kan geen kwaad. Puistjes zou je eigenlijk niet moeten uit knijpen of erger nog, krabben, want met de pus aan je vingers en onder je nagels maak je er een bende van. Als je per se wil drukken dan doe je een schone tissue om je vingers en ontsmet je nadien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik neem aan dat je ook aan je gezicht zit als je puistjes hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de hele dag gewerkt hebt, is het wel zo lekker om je handen te wassen. Dat is zo ongeveer het eerste wat ik altijd doe als ik de hele dag bezig ben geweest. Sterker nog, ook op mijn werk was ik best vaak mijn handen omdat ik ze vaak plakkerig vind worden na verloop van tijd. Ook als je veel in het openbaar vervoer zit is het wel zo prettig om bij thuiskomst je handen te wassen. Dat voelt meteen een stuk frisser. Gebruik gewone zeep; desinfecterend is niet per se nodig. Als je droge handen krijgt (waar ik wel last van heb omdat ik best vaak mijn handen was), gebruik dan handcreme.

Puistjes moet je met rust laten. Of eerst flink stomen en reinigen en dan uitknijpen met een tissue of een watje. 's Avonds voor je gaat slapen altijd je gezicht schoonmaken met een milde reinigingslotion. Want op een dag krijg je heel wat vuil op je huid: door uitlaatgassen, rook, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je handen was met alleen water moet je minimaal 2 minuten heel goed wassen. Als je zeep gebruikt moet je je handen eerst nat maken dan zeep erop, goed inzepen (overal dus ook tussen de vingers) en dan onder de kraan goed afspoelen.

Dit heb ik van een arts gehoord. (ik heb zelf namelijk een oogontsteking gehad van een bacterie op mijn handen. Ookal was je 10x je handen je hoeft maar 1x iets aangeraakt te hebben wat iemand ander besmet).

Natuurlijk moet je bovenstaande niet TE erg opvatten want dan lijkt het op smetvrees, maar je kan gerust goed met zeep soppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het altijd belangrijk om niet te overdrijven. Dus niet te vaak, maar wel op momenten dat het echt nodig is. Bijvoorbeeld na toiletgebruik, bij het bereiden van de maaltijd, verschonen van de baby, contact met dieren...enz.enz. Verder is het ook heel belangrijk en dat vergeten veel mensen dat je een schone handdoek of helemaal hygiënisch wegwerphanddoekjes gebruikt. Wat ik zeker niet zou doen in jouw geval is aan je gezicht zitten en zeker niet aan puistjes. Je kunt als je daar echt mee zit, beter naar een goed opgeleide schoonheidsspecialiste gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet schadelijk als je je handen 5 keer per dag wast, maar als je overdrijft kunnen je handen gaan uitdrogen, en dan blijft dit voor een tijdje. ik doe altijd handcreme op mijn handen na het wassen met zeep, dan droogt het niet uit. en ik was ALTIJD mijn handen mt zeep,wel zo hygyenisch toch? als je het uitdrogen zoveel mogenlijk wil voorkomen moet je handzeep nemen met 0% parfum en 0% kleurstof. dit voorkomt dat je handen snel uitdrogen.