waarom kiezen jongeren voor een bepaalde stijl?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
2.2K
Kimath
13 jaar geleden
stijl van kleding, stijl van muziek? Deze vraag kun je ook voor meisjes stellen.
Het is gewoon iets dat ze mooi vinden denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: Heb je jongens gelezen ipv jongeren?
Of denk je dat vrouwen volwassen geboren worden ;)
Kimath
13 jaar geleden
haha, dan heb ik het verkeerd gelezen, sorry :P
ik las inderdaad jongens. Ik ben toe aan koffie denk ik..

Het beste antwoord

Dat heeft alles te maken met het zelfstandig(er) worden. Daarbij hoort het zoeken naar de eigen identiteit. Veel jongeren richten zich daarbij op een specifieke jeugdculuur en stijl.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom mensen niet allemaal een andere identiteit kiezen en dus anderen nadoen (dat zie je binnen de subcultuur, muziek, mode etc) komt omdat mensen sociale wezens zijn. We willen wel een eigen identiteit ontwikkelen, maar ook wel ergens bij horen.

Beide aspecten zorgen voor het kiezen van een bepaalde stijl.

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor wat betreft de mode zelf, die ontwikkelt en spiegelt zich ook aan het tijdbeeld. Een leuke presentatie vind je hier:
http://www.novaplein.nl/grassroots/detex/detex.ppt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

om zich zo te onderscheiden van andere jongeren/mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongeren kiezen vaak een stijl om hun identiteit mee uit te drukken. Met die stijl kunnen ze aangeven wat voor persoon ze zijn, waar zij voor staan, en bij welke groep ze horen/willen horen.

Vaak denken jongeren ook dat je een stijl nodig hebt die je onderscheidt van anderen om een identiteit te hebben, om te zorgen dat je uniek bent. Dat is helemaal niet nodig, je hebt al een identiteit doordat je een mens bent, je bent al uniek omdat je jou bent, maar dat ontdekken ze vaak pas als ze wat ouder zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, altijd leuk, die groepjes jongeren die zich heel uniek allemaal hetzelfde kleden :-) En het verandert nooit.
Maar ja, eenmaal volwassen zijn mensen vaak een stuk eenvormiger, toch jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik mis die variatie aan stijlen ook wel onder volwassenen. Ik vind het leuk als mensen leuke dingen doen met hun uiterlijk, dat maakt het leuk om naar mensen te kijken. En dat zie je onder tieners meer inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog, als volwassene word je amper nog serieus genomen als je er 'afwijkend' bij loopt...
(Toch ben ik blij dat ik van mijn jeugdstijl af ben... Liever eenheidsworst dan gabber in mijn geval, what was I thinking? Haha...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik durf ook niet meer over straat in wat ik vroeger deed hoor (wasknijpers in m'n haar, broeken waarvan de ene broekspijp een andere kleur is dan de andere), maar het was wel leuk!
Ik heb nu ook helemaal geen zin meer om zoveel aandacht te besteden aan mijn uiterlijk en geen geld voor bijzondere kleding, dat speelt ook mee.
Maar toch, die tijd was wel heel leuk, lekker verkleden en dingen uitproberen. En ik vind eigen stijl, hoe maf dan ook, toch wel beter dan eenheidsworst hoor. Hoewel, gabber.... ;)
Omdat (iets in) die stijl ze aanspreekt: gothic, punk, alto, dance, noem maar op.
Het is een manier om bij een groep te horen waar je je mee verbonden voelt, en dat kan zekerheid geven een gevoel van ergens thuishoren of juist je afzetten tegen anderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal kiezen de jongeren voor een bepaalde stijl, omdat vrienden of vriendinnen die stijl hebben en ze niet buiten de boot willen vallen. Natuurlijk heb je ook andere jongeren die zich hier niets van aantrekken en een andere stijl hebben dan de gemiddelde jongere (denk hier aan emo's e.d.) Vaak proberen jongeren d.m.v hun stijl hun karakter te benadrukken. Zo heeft iemand die stil is geen stijl van een punker ofzo. Vaak beinvloed de leefomstandigheden (denk hier aan wat voor school, wat voor vriendenclubje en natuurlijk ook muziekstijl/naschoolse bezigheden) de stijl van het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongeren willen zich onderscheiden, maar kiezen feitelijk niet zo veel. Hun stijl wordt vaak bepaald door de dj's en de commercie. Logisch ook, want jongeren zijn makkelijk te beinvloeden. Mensen die bewust kiezen zijn veel moeilijker te beinvloeden. Sins er ook reclame aan jongeren en kinderen mag worden gemaakt is er van keuze eigenlijks nauwelijks sprake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze willen graag bij een groep horen. Ze willen graag zich ergens thuis voelen. Door zich aan te sluiten bij een groep dragen ze ook die stijl. Met een beetje vn zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een eigen identiteit te vinden denk ik. Ik ben zelf 15 jaar oud, en ben ook wel bezig om uit te vinden wie ik ben, en wat ik precies wil