hoeveel tijd mag je gebruiken voor een douchebeurt van een patient?(verpleeghuis...)

Dit wou mijn moeder weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4.1K

Het beste antwoord

Moeilijk te zeggen , de een heeft veel meer hulp nodig dan de ander, iemand die op een brancard gedoucht moet worden vraagt meer tijd, omdat je dan met 2 personen iemand erop en eraf moet halen, om maar een voorbeeld te noemen. Iemand die je even alleen kan laten onder de douche vergt minder tijd.
Je kan van een gemiddelde uitgaan van 20 minuten maar met uitschieters naar boven en naar onderen natuurlijk.
Ook afhankelijk van de bezetting en de zwaarte van de zorg op de afdeling , deze verschilt elke dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan hoeveel je aan personeel hebt, geen maximum tijd, maar wat in 5 minuten kan moet je natuurlijk geen 15 minuten over gaan doen......

Toegevoegd na 23 seconden:
en het ligt eraan hoeveel anderen er ook nog gedoucht moeten worden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh, sorry weer zo'n vraag waar ik erg verdrietig van word.
Wat denk je zelf, haastje repje de kleren uit trekken, douche aan, wassen drogen snel,snel,snel. Het oudje snapt er ondertussen niks meer van en gaat tegenwerken, vechten, communicatieprobleem, snel verder, drogen (door de haast niet zorgvuldig waardoor gevaar voor smetten) Kleren aan en voor de rest van de dag weer bij de tafel zitten.

Is dit wat wij kunnen verwachten als we zelf later in het verpleeghuis komen?? Ik hoop het niet.
Nee, neem de tijd en zorg ervoor dat je bewoner geniet van de douchebeurt. Ook al heb je haast, laat het niet merken, persoonlijke zorg en aandacht is belangrijker dan dat ze je in de nek staan te hijgen.
Ik weet waar ik het over heb. Wij deden het vroeger net zo en ik schaam me er nu voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles is aan tijd gerelateerd. De zorg staat enorm onder druk. Jammer genoeg willen we niet meer betalen om te zorgen dat ouder een beetje goed worden verzorgt. Alles draait om geld. Medewerkers kosten geld de overheid bepaald per persoon het budget en daar moet het dan voor.
13 jaar geleden
Ik denk wel dat het aan tijd is gebonden. Maar het is te doen. Sinds kort ben ik als vrijwilligster af en toe in het verpleeghuis aanwezig. De bewoners worden driemaal per week gedoucht, en de overige dagen op bed gewassen. Ik moet zeggen dat iedereen er zeer verzorgd uitziet. Zelfs zijn de dames (ik praat over ernstige Alzheimerpatienten) netjes gekapt en opgemaakt. De juiste sieraden bij de kleding. Niemand stinkt, en het ruikt er op de afdeling ook niet. De kamers zijn fris en de bedden netjes schoon. Dit verpleeghuis is wat ouder en de eetkamers zijn klein. Maar de nieuwste verpleeghuizen zijn ruim en zien er heel vriendelijk uit.
Het personeel is betrokken.

Soms is er wat tijd over en dan worden er nagels gelakt of haren geverfd.

Natuurlijk zijn er hier en daar minpuntjes, maar dat is overal waar mensen werken.

Het zou een voordeel zijn, als de familie kwam helpen tijdens de maaltijden.