Ik heb dat regelmatig gedaan. Bij winkels als Kruidvat heb je verschillende merken met blondeer-spul. Ik zou wel altijd aanraden om iemand anders het te laten doen bij je, het zelf doen is lastig en aangezien zulk spul enorm agressief is, lijkt me dat onverstandig.
Neem altijd plastic handschoenen erbij, leg een handdoek over je schouders, trek voor de zekerheid oude kleren aan waar vlekken op mogen komen, en leg een paar natte washandjes klaar om spul dat op de rand van je gezicht of haren komt meteen mee weg te kunnen wassen.
Tijdens het aanbrengen is het verstandig om met je hoofd achterover te leunen als het bovenste deel gedaan wordt om minder risico te hebben dat iets in je ogen komt. Als je niet achterover leunt, altijd een hand boven je ogen houden, voor de zekerheid.
Als je na het blonderen een andere kleur eroverheen wil doen, moet je opzoeken of dat kan (staat vaak op de handleiding). Sommige stoffen reageren op elkaar, waardoor de kleur verkeerd kan uitvallen, groenig bijvoorbeeld. Ook als je haar nu al geverfd is, kan dat invloed hebben op het blonderen.
Blonderen en henna is een bekende combinatie die groen kan uitslaan.
Sowieso zou ik aanraden om tussen het blonderen en verven één of twee weken tijd te laten zitten, zodat er minder kans is dat ze op elkaar gaan reageren.
En ga niet je haren blonderen als je je ziekjes voelt of een kater hebt: het brandt enorm, blonderen is een pijnlijke gelegenheid.