Blauw broekpak in uitverkoop, geeft al zijn verf af; wat moet ik doen?

Ik heb hem 2x gewassen in de wasbak, en er blijft verf van af komen. Hij is nu nog behoorlijk blauw. Ben bang dat hij zal blijven afgeven totdat er niets meer van over is. Kan ik iets doen?

BONUS
Het broekpak is ook te groot. Kan ik hem zonder naald en draad kleiner krijgen? (te heet wassen bijvoorbeeld?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

te heet wassen zou helpen als je het een paar keer zou doen, maar daarmee worden de kleuren ook vaal en dat is ook zonde
je zou hem eens een paar keer in de droger kunnen doen
en lag je pak eens in een emmer azijn een nacht dat scheelt met kleur afgeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Invriezen kan vaal worden voorkomen.
Als het materiaal ertegen kan zou je idd. kunnen proberen om heet te wassen, maar dat is weer niet goed voor de kleur. Drogen in de droger wil ook nog wel eens helpen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Sorry, even vergeten. Invriezen moet natuurlijk wel vochtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem weggooien, hier is niks aan te doen. Dat van het verfafgeven moet overgaan na een paar dagen, zo niet, dan is je broek niet meer te redden :(

Dat van te heet wassen zou je kunnen proberen, maar meestal krimpt de broek dan te weinig of te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee hoe lang het geleden is maar met het bonnetje zou je er mee naar de winkel terug kunnen.

Ook in de uitverkoop hoeven ze nog geen rotzooi te verkopen. Dan is goedkoop weldegelijk duurkoop en een winkel is vaak erg gesteld op zij goede naam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een uitstekend antwoord ,als aanvulling , niet meer met de verkopers praten, maar met de chef, en als dat niet helpt
een brief schrijven naar het hoofdkantoor van die winkel.
Inderdaad rotzooi hoef je niet te accepteren, ook niet in
de uitverkoop.
Van mij een dikke pluseen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is lijkt mij geen excuus. Als je het bij de consumentenbond brengt heb je lef. Je hebt niets te verliezen
Het broekpak laten weken in de azijn is een middel dat al sinds grootmoederstijd meestal werkt tegen dit soort problemen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
op heel veel kledingstukken staat "eerste keren apart wassen" of "wassen met soortgelijke kleuren".
is niets uitzonderlijks. dat staat er niet voor niets. op spijkergoed van MissEtam staat dat er bijv. standaard in.

het afgeven van de kleuren gaat vanzelf over. kan wat maandjes duren, dat wel. maar blijvend apart wassen is sowieso een goedwerkende methode.
en dus gewoon NOOIT met lichtere kleuren erbij wassen, nooit wassen met iets wat een lichte kleur heeft en mooi moet blijven. maar zo te lezen zou bijv. een spijkerbroek er wel bij kunnen.

was het in elk geval niet te warm.
bij te warm wassen zal het nog meer kleur verliezen, waardoor het vaal oogt.

als erin staat dat je het 40 graden mag wassen, was het dan altijd op 30, of max.40 graden, bij voorkeur altijd met Woolite. Met Woolite kan er met de kleur niets misgaan.
andere wasmiddelen kunnen al snel agressief zijn. maar als je van iets de kleur fantastisch vindt en wilt houden zoals die is, gebruik dan altijd Woolite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het laatste spoelwater een scheutje azijn toevoegen. Dat houdt de verf.

Toegevoegd na 56 seconden:
En als de het pak heet wast krimpt deze alleen in de lengte niet in de breedte