Welke kleding kan ik het beste dragen op een accountantskantoor?

Ik ben vandaag aangenomen als secretaresse op een accountantskantoor en kan er maandag beginnen. Nu ben ik vergeten te vragen tijdens het gesprek of er ook kledingvoorschriften zijn. Tijdens het gesprek ben ik netjes gekleed gegaan in een rokje met blouse en pumps met een hakje. Ook had ik besloten om een panty erbij te dragen. Graag wat advies voor een onzekere jonge vrouw.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat had de receptioniste aan? Zij is het visitekaartje van het bedrijf voor iedereen die binnenkomt, dus zal daar niet snel iemand zitten die een voor het bedrijf ongewenste kledingstijl heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je gelijk aan. Zij was erg formeel gekleed in een nette rok en blouse. En had ook een panty aan. Ik denk dat ik daar ook voor kies en kan dan maandag zien hoe anderen gekleed gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als een klassieke accountancy, daar is de kledingstijl vaak formeel en weinig avontuurlijk. Leuke annecdote: mijn man heeft bij een grote accountancy gewerkt als IT-consultant. In zijn functie droeg hij altijd een formeel pak: grijs, donkerblauw, antraciet, dat soort saaie dingen. Maar op zijn werk vonden ze dat hij een bijzondere en avontuurlijke kledingstijl had. Want: soms had hij een pak met een (subtiel) gekleurd streepje in plaats van de traditionele krijtstreep. Of net een ander aantal knopen op zijn (verder zeer traditionele) jasje. Maar goed nieuws voor jou: hij klaagde er wel eens over dat vooral de vrouwen van het ondersteunend personeel veel grotere vrijheid hadden in hun kledingstijl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wij vrouwen hebben vaak wat meer keuze. Bijvoorbeeld een nette broek en blouse kan ook formeel zijn. En je kan veel combineren met rokjes. En een panty went ook wel. Op het kantoor is airco en dan is een panty ook wel fijn. Ik hebt het al gauw koud.

Het beste antwoord

Ik zou iets vergelijkbaars (maar natuurlijk niet exact hetzelfde!) aandoen op mijn eerste dag. Niet helemaal in vol ornaat in mantelpakje, wel een nette rok, bloesje, pumps en panty.

Je kunt ook wat afleiden uit de kleding die de receptioniste droeg. Zij is het visitekaartje van het bedrijf voor iedereen die er binnenkomt, dus kun je er redelijk van uitgaan dat daar iemand zit in kleding die het bedrijf graag ziet bij het ondersteunend personeel.

Mocht je je niet lekker voelen bij de stijl van de receptioniste, ga dan voor de outfit in mijn eerste alinea. Daarmee zit je (bij een accountancy zeker) altijd veilig, niet te 'ik wil eigenlijk consultant zijn', niet te 'ik ben een middelbare scholier met een bijbaantje' en niet te 'ik heb deze baan gekregen door met de baas te slapen'.

En geen zorgen! Na een paar dagen krijg je er vanzelf een idee van in welke richting (netter of juist meer casual) je je stijl kunt aanpassen, om je lekker te voelen én erbij te horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Buiten het feit dat je in zo'n positie nauwelijks te formeel gekleed kan zijn, hebben ze je aangenomen, in aanspraak nemende de kleding die je aanhad. Dat past dus bij hun image.

Als je je echt zorgen maakt: Bel even op. Dan krijg je de secretaresse aan de lijn. Leg uit wie je bent en vraag dan aan haar wat ze denkt dat in de stijl past. Ga er 90% vanuit dat ze eerlijk zal zijn en wees 10% wnatrouwig. (Oftewel: Gebruik wel gezond verstand bij het aannemen van haar advies).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst gefeliciteerd!

Als secretaresse hoor je natuurlijk representatief over te komen. Met kleding is vooral netjes en niet te opvallend.
Een rokje of nette broek met blouse of nette shirt kan altijd. Natuurlijk mag je in mantelpakje en pumps gaan, maar dat moet wel bij het bedrijf passen.

Ik weet niet of je een rondleiding hebt gehad, maar dan had je kunnen zien hoe de sfeer is en hoe mensen gekleed gaan.

Ik zou de eerste dag een beetje neutraal en veilig gekleed gaan. Vergeet vooral niet dat je je prettig moet voelen in de kleding die je draagt.

Succes met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent aangenomen in keurige kleding, ik zou datzelfde de eerste dag weer aandoen en dan zie je wel wat de rest draagt.
Je weet in ieder geval dat die kleding goed bevallen is. Veel plezier op de eerste werkdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kies niet voor exact hetzelfde maar wel voor dezelfde soort combinatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik zou de basis nemen en dan met andere accessoires en een ander truitje of blouse.
Op een kantoor ben je niet gauw overdressed. De keuze die je hebt gemaakt voor de sollicitatie was blijkbaar een goede keuze. Ik zou doorgaan in die trant. Je moet beseffen dat je vaak met klanten te maken krijgt en zij verwachten ook dat je er verzorgd uitziet. Mijn advies is dan ook te kiezen voor een rok met blouse of zelfs een mantelpakje. Ook een panty is daarbij eigenlijk wel verplicht. Ik weet niet of je vaak deze kleding draagt of hebt gedragen maar ik kan je het wel aanraden. Hoe vaker je het draagt, des te prettiger je het gaat vinden. Dat geld ook voor pantys.
succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met je aanstelling! Geweldig leuk voor je.
Ik zou me geen zorgen maken hoe je gekleed zal gaan, het wijst zich vanzelf. Zoals je bij je sollicitatie eruit zag viel al in goede aarde, anders hadden ze er wel wat van gezegd. Zorg dat je kleding zo mogelijk strijkvrij is, dus geen kreukelrok als je veel moet zitten, dat is alvast een tip die je nog goed van pas kan komen. Je hebt echt leuke jurken, is altijd goed mits hij niet te kort of te bloot is. Je moet niet willen opvallen door je uitdagend te kleden, dat leidt teveel af ;) Draag pantys en vrolijk een blouse of mooi shirt eens op met een leuke accessoire zoals een sjaaltje, ketting, broche. De hoofdzaak is dat je er representatief uit ziet, dus netjes en smaakvol.Succes, maandag!
amc
13 jaar geleden
Dat ligt een beetje aan wat je bezigheden zijn. Als je ook contact moet onderhouden met externe mensen zoals klanten dat is het wel gepast om nette kleding te dragen. Als je alleen intern bezig bent is het misschien mogelijk om wat casual gekleed te gaan. Maar als het goed heb je zelf wel gezien tijdens je sollicitatie wat gangbaar is. En het is nooit verkeerd om even te bellen om dit te vragen, is alleen maar positief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste dag gewoon weer je nette rokje en je mooie schoentjes.
Beter overdressed dan underdressed. Kijk naar je collegas wat die doen en trek daarna je plan. In ieder geval kleding waar JIJ je prettig in voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig is het toch allemaal niet meer zo streng. Kijk maar naar de heren waarvan de stropdassen zijn komen te vervallen, of de dames in de 2e kamer die op de tv verschijnen, ook informele kleding. Als strak en panties, en rokjes niet jouw ding zijn, moet je je niet anders voordoen dan je bent, want dat gaat je toch tegenwerken. Gewoon aandoen wat jij fijn vind, zonder aanstoot te geven uiteraard.