Waarom zijn werkende vrouwen (kantoor ed) in Nederland minder formeel gekleed dan vrouwen in het buitenland?

Ik kom regelmatig voor mijn werk in het buitenland ( azie en amerika) en het valt me op dat daar de vrouwen meestal toch een rok dragen en zelfs met een panty. In Nederland zie je dat weinig. Zelf doe ik het wel omdat ik het nette vind. Ook met warm weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Goede vraag. Het verschijnsel lijkt echter ook bij mannen voor te komen in veel landen kom je zonder pantalon, blouse, stropdas en colbert een gemiddeld kantoor niet binnen, terwijl dat hier in Nederland veel minder de norm lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja daar heb je gelijk in en het verbaast me best wel. In andere landen klagen ze ook niet erover en in nederland klaagt iedereen als ze netjes gekleed moeten gaan.

Het beste antwoord

Buiten het feit dat nederland over het algemeen minder formeel gekleed gaat -hier wordt in Nederland minder waarde op uiterlijk, en meer op inhoude.lijkheid gelegd), is het zo dat er verschillen zijn in wat formeel is.

Je geeft aan dat je een rok met panty als formeler ziet dan andere kleding. Ik vind zelf dat een pak ook formeel is, ook voor vrouwen. Vrouwen kunnen gewoon een broek dragen en nog steeds op en top formeel gekleed gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, dat Vraagje39;

Ik heb de indruk dat dat ook voor veel mannen geldt: eigenlijk alleen mannen die een representatieve of leidinggevende functie hebben (dus wel vaak in contact met derden) zie je formeel gekleed te werk gaan. En heel veel mannen die in een pak aan het werk gaan snappen er dan nog steeds niet veel van (witte sokken, Disneydassen, etc); vrouwen doen dat dan toch vaak beter. In het algemeen is ons volk daar gewoon niet zo sterk in, in representativiteit. Het is hier meer van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' en 'vooral niet met je kop boven het maaiveld uitsteken'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van mentaliteit.
Wij in Nederland vinden het over het algemeen niet meer zo nodig om onderscheid te maken tussen "formeel zakelijk" en casual.
Daarmee maak je onderscheid tussen kantoorpersoneel en handwerkers. En dat slaat vaak nergens op.

Gelukkig maar.

Je zult als man maar een kostuum aan moeten met dit weer, of als vrouw een pakje met een panty.
Dat maakt iemand toch niet netter?

Ik zag in het buitenland eens een man in een zomerpak met zweetvlekken over zowat de hele zijkant van het jasje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf draag op een kantoordag gewoon kleding die lekker zit. Nee geen joggingbroek, maar wel eens een spijkerbroek, maar meestal toch een jurk of rok.
Maar zodra ik afspraken heb trek ik toch een broekpak/ mantelpak of in ieder geval een nette jurk/ rok aan.

Wat ik veelal bij vrouwelijk collegae merk is dat zij zich niet in een keurslijf willen laten gieten, ze willen aantrekken waarbij ze zich lekker voelen, "het gaat toch om wat ik doe en niet om hoe ik eruit zie".

Ik denk dat het met name een kwestie is van culturele normen. In Nederland zijn er maar weinig mensen die klagen wanneer je in een spijkerbroek naar kantoor komt, in andere landen is dat absoluut not done.