Horloge, om linker of rechter pols?

Ja, is er een ''standaard'' om welke pols je je horloge doet? Ik ben trouwens rechtshandig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
8.1K

Het beste antwoord

Ha, die Yourbuddy;

Ik denk dat de standaard lay-out van polshorloges is gericht op het feit dat de meerderheid van de mensen rechtshandig is en dus met de rechterhand het horloge aan de linkerpols zal bedienen. Met de komst van automaten en quartzhorloges is de noodzaak van opwinden echter komen te vervallen en op tijd zetten hoeft in de regel maar twee keer per jaar. Overigens doe ik als rechtshandige dat het liefst met mijn horloge los in de hand. Sommige van mijn klokjes hebben knopjes die gewoon te klein zijn om aan de pols te bedienen. Verder vind ik dat je het ding gewoon daar moet dragen waar je het zelf het prettigst vindt.

Toegevoegd op 26-04-2009 12:50:30
Goh, ik wou dat ik pluspunten kreeg voor al die duimpjes omlaag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je horloge draag je in principe om de minst actieve pols. Als je rechts bent draag je hem aan je linker pols en vice versa. Zo kun je de handelingen waar je mee bezig bent blijven doen zonder over te pakken en toch de tijd te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit bij mij een heel verhaal achter.

Vroeger werd bij ons in de klas gezegd dat alleen Belgen hun horloge rechts dragen. Aangezien ik toen nog niet ingezien had wat voor een schitterend volk de Belgen zijn (respect) droeg ik mijn horloge aan mijn linker pols.
Echter, een paar jaar geleden moest ik dermate veel schrijven tijdens mijn colleges dat ik last kreeg op de plaats waar het knopje om de tijd mee in te stellen tegen mijn pols aandrukte wanneer ik mijn hand onder een bepaalde hoek hield. Ik heb toen, in samenwerking met mijn prettige ervaringen met Belgen, besloten om mijn horloge aan mijn rechter pols te dragen.

Enfin, het ligt er maar aan of je links- of rechtshandig bent, en of je er überhaupt last van hebt tijdens je werkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben rechtshandig, maar ik heb het altijd grote onzin gevonden om het horloge links te dragen. Het knopje kan ik zo ook wel bedienen en aangezien ik dingen zoals schrijven ook met rechts doe zie ik niet waarom ik niet de tijd zou bekijken op mijn rechterpols.

Overigens eet ik ook met mes en vork 'verkeerd om' dus de vork rechts en het mes links. Degene die deze etiquetteregel heeft bedacht kan ook niet op mijn sympathie regelen omdat ik het gewoon onhandig vind om met links te eten.

Verder moet iedereen vooral maar doen wat ze handig vinden op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mes en vork heb ik ook altijd andersom! Dacht altijd dat ik de enigste was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu blijkt dus van niet Valentino. Grappig is dat, ik dacht dat namelijk ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de mes en vork ook altijd andersom.
Wat ik trouwens het stomste van die etiquette vind, is dat je soep juist wel met de rechterhand moet eten en dan zou je de vork weer met links moeten bedienen... ONZIN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leg het bestek altijd verkeerd naast de borden omdat het mij ook altijd logischer lijkt om de vork rechts te gebruiken als je rechts bent.
Dit krijg ik niet afgeleerd.
En toch bedien ik de vork met links.
Ik denk dat het alleen maar met gemak te maken heeft: het opwindknopje rit aan de rechterkant van het klokje; opwinden kan daarom (m.i.) het beste met je rechterhand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd links, dat valt pas op als je je horloge ben vergeten om te doen, dan kijk je regelmatig op je linker pols. Ik heb trouwens wel mijn horloge voor mijn ,knokkel, zitten, dus niet op mijn pols zelf. Geen idee of dat veel voorkomt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik heb hem ook altijd voor de knokkel zitten
Ook al is het een gsm tijdperk,ik draag op mijn werk altijd mijn horloge. Ik draag hem op mijn linkerpols, waarom weet ik eigenlijk niet.. ik zou hem in princiepe ook om mijn rechterpols kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De horloges van vroeger waren volgens mij veel kwetsbaarder dan de huidige. Het lag dus voor de hand om het horloge aan de arm te dragen die het minste schokken te verwerken had (bij b.v. hameren of stempelen); voor de meeste mensen dus links. Dat praktische argument gaat nu dus nauwelijks meer op.
Mij zal het worst zijn aan welke pols je het draagt, maar er zijn ongetwijfeld nog mensen zijn die vinden dat het links hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook rechts en draag hem links. Ik hang ook de theorie aan dat als je hem om de minst actieve pols hangt, dat hij dat het minst in de weg zit.

Ik kan eigenlijk niet zonder horloge, al heb ik mijn PC met tijdsaanduiding voor me, dan nog kijk ik op mijn horloge... 't is erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben rechts en draag mijn horloge aan mijn linkerpols.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben links en draag mijn horloge ook links. Dat is bij mij zo ontstaan omdat vroeger het opwind knopje rechts zat. Het uittrekken en draaien van dat knopje gaat makkelijker als je er "direct" bij kan, ookal ben je linkshandig. Nu ben ik eraan gewend en voelt een horloge aan mijn rechterpols als onnatuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben links en draag horloge links. Ooit kende ik iemand die linkshandiger was als ik en zijn horloge rechts droeg. Hij deed dat om de sluiting bij om en af doen met de linkerhand te kunnen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben rechts en draag mijn horloge ook om mijn rechterpols. Toch zijn er wel eens mensen die zeggen: "Hé, je heb je horloge niet om links! Vind je dat niet irritant?"
Ik vind het om de linkerpols juist irritant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb lang geleden mijn horloge aan de wilgen gehangen, omdat een horloge je dwingt dat een uur een uur duurt, en daar kreeg ik teveel de kriebels van.