Kan je schimmel in je haar krijgen. ?

Vriendin van mij heeft dag en nacht een staart in. Als ze haar haar wast gaat het weer in een knot. Als ze nou 3 dagen haar haar niet wast en die knot blijft zitten nat kan er dan schimmel in komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4K

Het beste antwoord

het haar kan wel verstikken
het is beter dat ze haar haren eerst laat drogen

Toegevoegd na 1 minuut:
schimmel komt niet voor in het haar of ze moet er met een knot maken een vrucht of iets bederfelijks mee in hebben gedraaid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat lijkt me niet waarschijnlijk, omdat het haar na het wassen schoon zou moeten zijn. Wel kan het zijn, dat het haar gaat "ruiken" omdat het te lang vochtig blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schimmel heeft meestal twee belangrijke voorwaarden nodig om te ontstaan : vocht, en een voedingsbodem.
In een dag en nacht gedragen staart zit dan wellicht soms wel wat vocht, maar voor de gemiddelde schimmel is er niks te eten. Die zal zich daar dus niet kunnen ontwikkelen.

Je kunt wel een schimmel op je huid krijgen, maar dan meestal op plekken die voortdurend warm en vochtig zijn en niet of nauwelijks met de lucht in contact komen. Onder je borsten of in je liezen bijvoorbeeld, en natuurlijk tussen je tenen, en zelfs op de hoofdhuid. Maar in je háár, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Bovendien kan er door de structuur bij je haar een hoop meer lucht komen dan je zou denken. Het duurt even, maar zelfs een bos haar in elastiek of knotje wordt vanzelf weer droog. Ik vraag me alleen af hoe iemand het in vredesnaam prettig kan vinden met een stáárt in te slapen.....
En de kans dat het haar op de plek waar altijd een elastiekje zit afbreekt, is natuurlijk wel levensgroot aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het sowieso wel schimmel op je hoofdhuid krijgen. Op je haar lijkt me wat lastiger.
Overigens is mijn ervaring dat je haar toch wel opdroogt, hoe je het ook vast doet. Als je het los laat hangen is het wel sneller droog als wanneer je het in een knot doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet na 3 dagen. Das te kort voor de ontwikkeling van schimmel.
Al betwijfel ik of er uberhaupt wel schimmel in haar komt.( hoewel er wel hele vreemde dingen gebeuren ter wereld)
Schimmel heeft vaak heel veel vocht nodig.En je haar zal hoe dan ook op drogen al duurt het in een staart wel veel langer dan als je t gewoon los laat drogen. Maar uit endelijk zal het haar sneller op drogen dan dat de schimmel kan ontstaan en helemaal al in haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schimmel op je haar kun je niet krijgen. Tenzij ze het elastiekje tussen afval heeft gelegd... Lijkt me onwaarschijnlijk.

Schimmel op de hoofdhuid is rood maar zal niet op je haar te zien zijn. ik denk dat ze er flink last van zou hebben als er een schimmelinfectie op haar huid ontstond. ;)