Is er een houdbaarheidsdatum vaan zonnebrandcremes?

Mijn voorraad bestaat uit wel zes of zeven flacons, tubes, flesjes. Ik kan geen houdbaarheidsdatum ontdekken, (maar misschien heb ik ze al zo lang dat ze nog stammen van vóór het tht-tijdperk... ).
Toch merk ik wel dat de samenstelling van de stof veranderd is: verwaterd of verdikt.
Kan ik dat spul nog wel gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Het beste antwoord

Ingeborg Brugge, van de Samenwerking Verantwoord Zonnen, zegt hier het volgende over:
"Conform het Warenwetbesluit Cosmetische producten dient de houdbaarheidsdatum pas op de verpakking te worden afgedrukt als de houdbaarheid korter is dan 30 maanden, dus korter dan 2,5 jaar. In de praktijk hanteert men drie jaar. Zolang hoort het product (zonder vermelde houdbaarheidsdatum) dus goed te blijven. Dit geldt ook voor praktisch alle anti-zonnebrandmiddelen. De wetgever is er blijkbaar van uitgegaan dat gekochte producten in die periode opgebruikt zullen zijn. Als leek kunt je er echter van uitgaan dat als het product er nog ‘goed’ uitziet en dito ruikt, het nog te gebruiken is. Is het gaan ‘scheiden’ (splitsen in een dun vloeibaar deel en een dikke substantie), dan is het tijd om het weg te gooien en een nieuw product aan te schaffen.”

Ronald van Welie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging houdt het op een houdbaarheid van twee seizoenen: „Na die tijd kunnen de UV-filters in het product gaan ’klonteren’ en worden ze onregelmatiger in hun bescherming.”

Vanaf maart 2005 staat er overigens op alle cosmeticaverpakkingen verplicht een symbool afgedrukt, waaruit je op kunt maken hoe lang iets na opening nog houdbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja zeker wel, ga er van uit dat ze max 2 jaar houdbaar zijn en dat de werking dan rap achteruitgaat.
Zie artikeltje hieronder bij de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sinds een paar jaar moet er een houdbaarheidsdatum op staan, hebben ze deze dus niet zou ik toch nieuwe aanschaffen. Vooral als je ook nog naar het buitenland gaat of een gevoelige huid hebt. Je hoort zulke enge verhalen over huidkanker, voorkomen is beter dan genezen zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de flacon staat ergens een klein plaatje van een potje met open deksel. Daarnaast een cijfer. Bv 12 dat betekend dat de zonnebrandcreme na opening 12 maanden houdbaar is. Even zoeken naar dat tekentje dus. Meestal is het 12 maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je was me net voor. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar jij hebt t plaatje :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, je omschrijving was duidelijk genoeg lijkt me. Was een plaatje niet eens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een jaar begint de substantie idd aan werking te verliezen. Mijn dermatoloog heeft mij uitgelegd dat je gewoon ieder jaar een nieuwe fles moet kopen, dat is het makkelijkste.
Meestal staat er op verzorgingsproducten een symbool zoals het plaatje dat ik bij heb gevoegd. Het getal en de letter geven aan hoe lang het product nog (door de producent gegarandeerd) houdbaar is. In het geval van het plaatje is dit 12 maanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde natuurlijk te zeggen hoe lang het *na openen* nog gegarandeerd houdbaar is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je het dus betrouwbaar aan zou willen pakken, zou je een stickertje o.i.d. op je product kunnen plakken met de datum van openen, als je een nieuw product opent. Maar daar moet je wel een beetje een controlfreak voor zijn volgens mij. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen wordt gezegd dat zonnebrand ongeveer een jaar houdtbaar is.Maar uit onderzoek is gebleken dat het na ruim een jaar zijn kracht verliest.Ik zou dus zeker nog geen nieuwe kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet nodig ieder jaar nieuwe zonnebrandcrème te kopen. De Consumentenbond onderzocht dit en kwam tot de conclusie dat zonnebrand van vorig jaar nog dezelfde bescherming biedt.

Vorig jaar onderzocht de Consumentenbond de werking van verschillende zonnebrandcrèmes. Kruidvat Solait SunMilk SPF 15 kwam toen als beste (en goedkoopste) uit de test. De producten van diezelfde test zijn een jaar lang op kamertemperatuur bewaard en dit jaar opnieuw getest. Alle crèmes bleken nog exact dezelfde werking te hebben als het voorgaande jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat spul kun je sowieso niet meer gebruiken. Als de consistentie van de cremes is veranderd, dan kun je ervan uitgaan dat het geheel zo instabiel is geworden dat het zonnefilter grotendeels is afgebroken.

Sowieso zou ik, ongeacht de test van de Consumentenbond die in een eerder antwoord is aangehaald, iedere zomer nieuwe zonnebrandcreme kopen. Zonnebrandcreme heb je namelijk over het algemeen bij je in de zon, waar het door de warmte veel sneller instabiel wordt dan bij de kamertemperatuur waarop de Consumentenbond die test heeft uitgevoerd.

Wat wel klopt, is dat duur niet speciaal beter is. Zelf ben ik nogal fan van No-Add (fijne consistentie, geen hogere prijs voor een hogere beschermingsfactor), en allerlei eigen merken van drogisterijen zijn ook prima. Ik heb bijvoorbeeld altijd een miniflesje van de Etos in mijn tas voor het geval dat, werkt perfect.