Is het normaal om op 12 jarige leeftijd mascara, oogschaduw, foundation te gebruiken?

Er zijn zelfs kinderen in mijn klas die nog geen mascara dragen, vandaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
4.9K

Antwoorden (6)

Nou... eerlijk..?
Ik vind dat NIET normaal.
Lipgloss vind ik wel genoeg op z'n leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is normaal? Als twaalf jarige begin je aan je pubertijd en juist in die tijd ben je op zoek naar je identiteit. Daar hoort bij veel meisjes ook het uiterlijk bij.

Het ligt er aan met welk doel je de make-up gebruikt. Als je dat doet omdat je af en toe een feestje hebt of dat je zo nu en dan eens leuk voor de dag wilt komen, dan lijkt mij dat vrij gezond. Maar doe je dat omdat je je onzeker voelt of omdat je niet gelukkig bent met jezelf, dan zou ik zeker aandacht besteden aan je persoonlijkheid dan alleen je uiterlijk. Zoek bezigheden die jou een goed gevoel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat moet iedereen voor zichzelf weten. Je doet net alsof het raar is als je geen mascara op doet. Dat vindt ik een vreemde gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik daar van vind: Nee, dat is niet normaal en het zou ook absoluut niet normaal moeten worden (een norm worden). Ik vind het sterk af te keuren dat de industrie zich daarop richt en dat kinderen al zo jong zo onzeker over zichzelf worden gemaakt. Zoals je er gewoon, natuurlijk uitziet is prima. Dat zou de norm moeten zijn.
Laat je toch niet gek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in ieder geval niet normaler dan 'nog geen mascara dragen'.

Het is niet raar om op jouw leeftijd te willen experimenteren met je uiterlijk (jij). Of juist nog helemaal niet bezig te zijn met je uiterlijk (die andere kinderen).

Persoonlijk zou ik mascara, oogschaduw én foundation op die leeftijd wel wat veel vinden, zeker voor dagelijks gebruik, maar het is aan je ouders om de grens te bepalen.

Wat wel belangrijk is, is dat je niet het idee krijgt dat die andere kinderen in je klas die geen make-up dragen raar zijn. Dat zijn ze niet, ze zijn net zo normaal als jij en ik (die overigens de meeste dagen óók geen make-up draagt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal begint op de middelbare school de make-up tijd. Tenminste, dat is mijn eigen ervaring en wat ik om me heen zie gebeuren bij meiden van die leeftijd. Het eerste jaar, dat is toch als je 12/13 jaar bent, dan zie je vaak een grote verandering plaatsvinden van het kind zijn naar jongedame worden. Ik vind het niet zo raar dat dat op die leeftijd gebeurd.
Ik vind het wel een vreemd gezicht als meisjes die nog op de basisschool zitten al dik in de make-up zitten.