Hoe krijg ik de originele kleur op mijn schoenen weer terug?

Afgelopen weekend ben ik naar een festival geweest, het had het hele weekend geregend dus het was één grote blubberbende op het terrein. Ik was helaas zo stom geweest om mijn nieuwe zwarte Airmax 90's Essential's aan te trekken.
De schoenen zijn zodanig vies geworden dat ik te einde raad ben hoe ik dit schoon ga maken.. Vanmiddag (nadat de schoenen gedroogd hadden in de zon) ben ik al met een borsteltje aan de gang geweest en heb ik het wel voor elkaar gekregen om de meeste losse bagger eraf te krijgen. Helaas zijn de schoenen door de bagger compleet verkleurd en krijg ik de rest er ook niet af. Hoe moet ik dit oplossen? Bestaan hier middeltjes voor of weet iemand een manier op mijn schoenen toch goed schoon te krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Mode
10.6K
Amadea
6 jaar geleden
Gewoon met zwarte schoensmeer.

Antwoorden (2)

Je zou hem in de was kunnen doen, maar dat raad ik toch niet aan. Denk zelf dat het niet meer mogelijk is. Als je schoenen van leer zijn zijn er heel veel borsteltjes met speciaal poeder dat je erop kunt smeren en borstelen. Als ze van stof zijn zou je ook gewoon kunnen verfen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is niet zozeer dat er modder op zit, maar dat je ze in de zon hebt laten drogen. Je schoenen bestaan voor een deel uit leer en dat moet je nooit in de zon of bij de verwarming laten drogen.

Wat je nu kunt doen: Verwijder de veters. Die kun je wassen in een sopje. De resterende modder van je schoenen afwassen met lauwwarm water met een zachte borstel (bijvoorbeeld een nagelborsteltje of oude tandenborstel). Zorg dat al het zand en troep uit de naden en kieren wordt verwijderd. Als het nodig is de schoenen onder de kraan te houden of in een bak onder te dompelen om het schoon te krijgen: gewoon doen. Water is niet het probleem, als je het maar rustig laat drogen. Als de schoenen schoon zijn kun je ze eerst goed afdrogen met een doek. Prop ze daarna vol met oude kranten en stop er om de paar uur droge kranten in. Op die manier droogt de binnenkant ook goed en gelijkmatig.
(Natte kranten die je er uit haalt kun je uitgespreid laten drogen en daarna opnieuw gebruiken. Heb je abonnement op een papieren dagblad, dan heb je kranten genoeg, maar moet je het doen met de gratis krant uit de trein, dan is hergebruik handig.)

Als de schoenen weer helemaal schoon en droog zijn (kan een dag of 2 duren) dan kun je het leer opnieuw invetten (en weer mooi zwart maken) met schoenpoets. Voor glad leer: gewoon smeren met een doekje. Voor opgeruwd leer: eerst glad smeren en daarna met een hard borsteltje wat opruwen.
Spray daarna je schoenen in met een water- en vuilafstotende spray (nog geen 2 euro bij de Action). Dan blijven ze langer mooi. Spray eventueel ook de veters. Als de veters er toch uit zijn voor het schoonmaken, dan is het handig om de schoenen eerst te sprayen, even te laten drogen en dan pas de veters er weer in.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ PLUS