Hoe vaak moet je een spijkerbroek wassen?

Er zijn mensen die vinden dat je een spijkerbroek beter helemaal niet kunt wassen, omdat het de kleur vervaagt. Maar is dit wel zo hygiënisch?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Mode
4.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Regelmatig wassen net als je andere broeken anders gaan ze stinken.
jc54
6 jaar geleden
Bij ons worden de spijkerbroeken (die ook werkbroeken zijn) elke week gewassen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Leuk om te lezen (wel Engels).
http://nationalpost.com/news/canada/not-washing-jeans-for-15-months-ok-healthwise-at-least-study/wcm/a3c3516c-accb-4efb-a138-4a38941eb988
Ritsuka
6 jaar geleden
Na een week ongeveer gaan ze in de was, kleur blijft prima.
Amadea
6 jaar geleden
Hangt er nogal vanaf hoe vaak je die spijkerbroek draagt. Ik bepaal het zelf altijd door aan het kruis te ruiken. Zodra het daar niet neutraal meer geurt is het tijd voor een wasbeurt.
Rieneke1
6 jaar geleden
Broeken zijn gebruiksartikelen die slijten en waarvan de kleur gaat vervagen (wat niet eens lelijk hoeft te zijn). Uiterlijk na een week dragen was je de broek, zodat hij weer fris en schoon is.
Rieneke1
6 jaar geleden
Wat ik me ook afvraag: we hebben het nu over lichaamsgeurtjes, maar je loopt ook wel eens door de modder, of er springt een hond tegen je op, of je knoeit met een klodder weet-ik-veel-wat op je broek. Het idee alleen al om met zo'n vies ding rond te lopen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik was ze gewoon na 1-2x dragen. Binnenstebuiten. Sommige wasmachines hebben een jeansprogramma, maar bij mij gaan ze gewoon met de rest van de kleren mee.

Het beste antwoord

Ergens tussen de 2 of 3 maanden wassen. In ieder geval: niet al te vaak. Te vaak wassen veroorzaakt slijtage

Wat je moet doen is het volgende:

1. Zet de wasmachine op een delicaat of mild programma
2. Gebruik koud water, niet warmer dan 30 graden
3. Draai je spijkerbroek binnenstebuiten
4. Doe je spijkerbroek in de wasmachine, alleen of met andere kledingstukken met ongeveer dezelfde kleuren.
5. Hang de spijkerbroek aan de waslijn te drogen. Het liefst meteen nadat het wasprogramma is afgelopen

Wat je niet moet doen:
1. Niet teveel wasmiddel, gebruik een mild wasmiddel. Bij donkere jeans, geen waspoeder. Door het poeder kunnen er lichte vlekken onstaan
2. Zorg ervoor dat de wastrommel niet te vol zit. De jeans moeten lekker kunnen draaien.
3.. Stop je spijkerbroek nooit in de droger

In mijn studententijd werkte ik bij een kledingzaak waar ze veel denim verkochten, voornamelijk jeans. In mijn inwerkperiode kreeg ik een map mee over hoe de kleding gemaakt werd en hoe je het moest wassen en behandelen. Bij de jeans stond dat deze eigenlijk helemaal niet gewassen mocht. Deed je dit wel dan werd de kleur aangetast (vooral bij donkere spijkerbroeken) en de pasvorm. Een tip die werd medegedeeld is om ze in de vriezer te leggen of mee te laten stomen terwijl je onder de douche stond. Dit werd ook door elke verkoper verteld aan klanten. Allemaal lariekoek! Vorig jaar kocht in een spijkerbroek in een andere winkel en ook daar werd mij hetzelfde verhaal verteld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hè bah! Wat vies, hebben de buren al geklaagd? :)
Alles wat je draagt slijt.
Ik vraag me eigenlijk af of dit een 'grappig' bedoeld antwoord is. Min , na enige twijfel toch! zo vies.
TurfGraver
6 jaar geleden
En toch blijkt het niet zo vies te zijn.
http://nationalpost.com/news/canada/not-washing-jeans-for-15-months-ok-healthwise-at-least-study/wcm/a3c3516c-accb-4efb-a138-4a38941eb988
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@jodokus52: grappig bedoeld? Bekijk de bronnen zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens geven sommige jeansfabrikanten (Nudie Jeans en Levi's) zelf het advies om de broek nooit te wassen... al zou ik dit zelf niet doen. Zie https://www.theguardian.com/fashion/2014/oct/24/why-you-should-never-ever-wash-your-jeans-unless-you-really-really-have-to
http://www.businessinsider.com/how-often-you-should-wash-jeans-2016-3
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jozef84
Gebaseerd op jouw bronnen is je antwoord niet verkeerd. Ik kan het echter niet eens zijn met dit standpunt, het is gewoon vies. "Basically, when they smell — no sooner and no longer."
http://www.businessinsider.com/how-often-you-should-wash-jeans-2016-3?international=true&r=US&IR=T
(dit is een gedeelte van de quote, met opzet)
Ook dit is onjuist, komt erop neer dat je dus wacht totdat je stinkt, lekker hoor. Nee dan ben je dus gewoon te laat. Vóórdat je stinkt wil je deze niet meer dragen. In een van je bronnen wordt ook nog toegegeven dat de spijkerbroek ook slijt, sneller slijt, doordat deze vies is. :) "Vieze spijkerbroek slijt sneller
Wat vaak wordt vergeten, is dat vuil óók de levensduur van een jeans verkort. Dode huidcellen, vet en viezigheid hopen zich op in de vezels, waardoor deze eerder slijten en je echt sneller gaten in de spijkerbroek kunt krijgen. ...etc."
https://www.margriet.nl/mode-en-beauty/hoe-vaak-moet-je-een-spijkerbroek-wassen/ Volgens jouw bronnen is je antwoord niet verkeerd. Hiermee zeg ik niet dat het een goed antwoord is. Nee, volgens je bonnen is het juist.
Ik blijf het gewoon echter erg vies vinden.

Andere antwoorden (2)

Niet wassen vind ik geen optie, inderdaad wat betreft de hygiëne.
Maar wat ik altijd doe met nieuwe spijkerbroeken is ze binnenste buiten wassen.
De kleur blijft dan langer bewaard, maar ook dat heeft zijn grenzen, vervaging hou je altijd.
Opdrukken op een shirt strijk ik altijd met een thee doek erover heen, gaan ze ook langer mee.
Was je spijkerbroek mee meteen iets oudere spijkerbroek en je zal verbaasd zijn dat je oudere broek de kleur opneemt van je nieuwe broek, we lals ze dus dezelfde kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo vaak als nodig is. Afhankelijk van geur en vlekken. Variabel dus.

AZIJN - Kleur-hechting
Wat je kunt doen is je spijkerbroeken wassen met azijn om de kleur te behouden. De kleur hecht niet altijd goed bij jeans en dat kan voorkomen worden door gebruik van azijn in de was. Ook bij al gebruikte exemplaren! (bron)

Het maakt niet zo uit hoe vaak je wast, wekelijks of na elke keer dragen, als je maar let op stank en vlekken. Niet iedereen vindt het prettig om iets aan te hebben dat niet echt schoon meer is.
---Ik was zo vaak als het nodig is---
Kan na een keer dragen zijn of na een paar keer dus. Variabel en dan kan je een andere jeans aantrekken waardoor je eerder een volle wasmachine hebt. Te vol is ook niet goed.

Er zijn nog meer tips in de bron, o.a. eerste keer spijkerbroek alleen wassen en let op bij aankoop i.v.m. specificaties op het gebied van wasvoorschriften en reinigingsbehandelingen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Iets te veel ingekort!
Zo vaak als nodig is ( afhankelijk van geur en vlekken ). Variabel dus , maar wel wekelijks!