Wat is het verschil tussen een blazer en een colbert?

Welke is bijvoorbeeld als casual het meest geschikt? En waarom hebben sommige blazers of colberts 2 splits aan de achterkant en andere 1 in het midden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Mode
3.6K

Antwoorden (1)

Een blazer is gemaakt van een minder luxueuze stof dan een colbert.
Meestal in katoen maar ook in synthetisch textiel. Daarom is de blazer bij uitstek geschikt als een vrijetijdskledingstuk.
Andere verschillen met het colbert zijn de enkelvoudige of dubbelvoudige rij knopen en het feit dat een blazer geen openingen op de rug heeft maar enkel aan de zijkant.
Bovendien worden bij een blazer de zakken op het vestje gestikt. Hierdoor zie je de zakken meteen zitten als iemand in een blazer voorbij komt.
Qua kleurkeuze heb je in blazers minder opties dan bij colberts, want blazers worden meestal in donkere tinten gemaakt. (Denk aan donkergroen, donkerblauw, bordeaux of gewoon zwart).

In de bron vind je nog meer verschillen zoals de keuze van de broek.
Casual is meer de blazer. De colbert kan binnen en buiten gedragen worden.
Het verschil in splits geeft juist aan of het een colbert of blazer betreft.