Wat was er eerder: de rollerdeo of de spuitbus?

en wanneer kwam men met de eerste deo (als roller of als spuitbus)?

Toegevoegd na 6 dagen:
Kan er iemand uitsluitsel geven met een bron? We blijven elkaar tegenspreken volgens mij...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Het beste antwoord

De rollerdeo was er eerder dan de spuitbus.

Voorheen gebruikten men de gekste dingen tegen transpiratiegeur. Tot zelfs katteurine toe.(!)
Later is men vooral deo op basis van aluin gaan gebruiken.

In 1888 bracht MUM als eerste onze hedendaagse deo op de markt in de vorm van een stick.
Die stick is vervolgens doorgeevolueerd in de roller.

Pas in de jaren zestig kwam de eerste spuitbus op de markt.

Onderstaand een link naar een radioprogramma over deo.
klik op " beluister de oplossing op de vraag"

Toegevoegd na 12 uur:
Naar aanleiding van de uitbreiding op je vraag:

De Noor Eric Rotheim wordt gezien als de uitvinder van de spuitbus. In 1929 patenteerde hij zijn uitvinding, wat later tot een enorm succes zou uitgroeien: de spuitbus.

http://www.nav-aerosol.nl/nl/spuitbussen/geschiedenis/

En deze regel is een copy paste uit onze grote vriend Wiki.

In 1888 kwam in de Verenigde Staten de eerste deodorant op de markt, Mum

Mum zat dus NIET in een spuitbus... want die bestonden toen nog niet. De eerste Mum was een stick.. kort daarop werd de roller geintroduceerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij bestaat de roller langer dan de spuitbus.
Ervóór was er alleen de stick, of een vloeistof die je met bijv. een watje op kon deppen.

Toegevoegd na 19 uur:
Wanneer ze precies op de markt kwamen, weet ik niet. Maar zo lang als ik me kan herinneren, gebruikten mijn ouders deodorant - dus in 1958 waren ze er al, in elk geval....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spuitbus is het meest bejaard:

Spuitbus: "Een apparaat waarmee de gewone man op een eenvoudige manier kan verven. Zo omschreef de Noor Erik Rotheim eind jaren twintig van de vorige eeuw de door hem ontwikkelde spuitbus. De treinreiziger die langs de achterkant van de stad zoeft, ziet dat de spuitbus inderdaad bijzonder laagdrempelig is. De 'kunstwerken' die graffitispuiters hebben aangebracht op schutting, fabrieksmuur en geluidswal vormen de stille getuigen..."

In de jaren '60 kwam de eerste deo-spray in een spuitbus op de markt. De 'rollers' volgden dáárna pas.....