Hoe krijg ik een antiek zakhorloge weer aan het lopen?

Naast het kroontje die je op kunt winden bevind zich een piepklein stalen knopje die je in kunt drukken. Heb ik gedaan maar secondewijzer /horloge loopt niet meer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Mode
3K
ronron1212
7 jaar geleden
Ga eens langs bij een horlogemaker.

Antwoorden (1)

Probeer het mechanisme van het horloge schoon te maken.
In oude horloges zit vaak stof, dat het uurwerk blokkeert.

Koop in de bouwmarkt een fles thinner.
Maak het uurwerk zo veel mogelijk open en leg het 24 uur in een glas gevuld met thinner.

Haal het horloge er uit en probeer de overtollige thinner weg te blazen met lucht uit een fietspomp

Laat de achtergebleven thinner nog 24 uur of langer uitdampen.

Je hebt best kans dat het probleem is opgelost.