Als ik iets in een winkel in het buitenland ( buiten Europa ) koop die ook fillialen heeft in Nederland, heb ik dan nog garantie in Nederland?

Toegevoegd na 9 uur:
Ik ben van plan schoenen van Nike te kopen in Indonesië.
Het is een officieel filiaal die geregistreerd staat op nike.nl.
Nou was mij nog steeds niet duidelijk hoe het met de garantie zit, alvast bedankt voor jullie hulp.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet per-sé ! Juridisch hangt het namelijk van de constructie van het bedrijf af. Is het Nederlandse bedrijf een bedrijf dat in franchise de zelfde naam gebruikt als het buitenlandse, maar verder onafhankelijk is, dan is het juridisch niet verplicht om jou ook garantie te bieden. Het is immers een ander rechtspersoon. In de praktijk zal men vaak wel zijn best doen je te helpen, maar wanneer je b.v. een model van een apparaat koopt wat hier in Nederland totaal niet voor handen is, dan moet het bedrijf wellicht (grote) kosten maken om jouw apparaat te repareren. Daar hebben ze dan niet altijd zin in. En omdat jij het juridisch niet af kan dwingen zul je zélf moeten zorgen dat je het product bij de weer buitenlandse vestiging ter reparatie aanbiedt (en weer ophaalt)

In de meeste gevallen wel. Je hebt recht op garantie als je aan de door het bedrijf opgestelde voorwaarden voldoet. Deze voorwaarden kennen in principe geen landsgrenzen.

Neen. De garantieregeling is een Europese verordening en dus enkel van kracht voor de in EU gekochte artikelen. Ook al is de producent afkomstig uit de EU de garantiebepaling geld daar niet voor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100