Hoe werkt ontharingscreme?

en waarom mag je het niet op littekens smeren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
10.2K

Het beste antwoord

Wil je snel en pijnloos van ongewenste haren af, dan is een ontharingscrème, -gel of -mousse een aantrekkelijke optie. Je spuit of smeert het goedje op je huid, laat het enkele minuten inwerken en schraapt of spoelt het er vervolgens weer af. Daarbij komen de verwijderde haren mee. De werking van dergelijke crèmes berust op chemische reacties. Vandaar dat ze meestal ook niet al te lekker ruiken.

Er zitten bepaalde stoffen in die de structuur van je haren aantasten. Deze breken daardoor net onder je huidoppervlak af. Net als bij scheren wordt de haar dus niet in zijn geheel verwijderd. Het haardeel onder de huid blijft gewoon doorgroeien. Binnen enkele dagen tot een week steken de haartjes daarom de kop weer op. Ontharingscrèmes werken dus snel, maar het resultaat is ook weer snel uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Conclusie; de creme heeft een chemisch goedje in zich dat de haren aantast en verwijderd maar dus niet in z'n geheel!

Andere antwoorden (3)

Het antwoord hierboven is al gegeven. Maar waarom het niet op littekens mag:
'Voor sommige delen van je lichaam zijn ontharingscrèmes minder geschikt. Omdat het om een chemisch goedje gaat, kan je gevoelige huid namelijk makkelijk geïrriteerd raken als hij hiermee in aanraking komt. Gebruik voor je gevoelige delen daarom uitsluitend een crème waarbij duidelijk staat aangegeven dat deze geschikt is voor "de bikinilijn". Dergelijke crèmes zijn zachter en minder agressief.'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb met ontharingscreme wel eens het gevoel gehad dat ik niet alleen de haren eraf schraapte maar ook de bovenste laag van mijn vel. was daarna ook erg rood en pijnlijk. best een agressief goedje dus. aangezien littekens kwetsbare huid is, lijkt me dat zeker geen goede combinatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ontharingscremes bevatten eiwitoplossers. Naast je haar lost de creme ook het bovenste laagje van je opperhuid op, die uit dode huidcellen bestaat. Een litteken is bestaat uit collageen, wat is opgebouwd uit ondermeer eiwitten. Zou je de creme daar opbrengen, dan los je dus een stukje "levende" huid op.