Hoe lap je oude pvc plateaulaarzen weer op?

Mijn vriendin heeft oude Demonia plateaulaarzen gekregen die gemaakt zijn van pvc en rubber. Toen ze ze aantrok en er een stukje mee liep liet 1 zool los en bij het op haar hurken zitten maakten de laarzen krakende geluiden.

De zool heeft ze inmiddels al weer vastgelijmd met universele bizon kit, maar waarschijnlijk is het materiaal erg broos en minder soepel geworden doordat ze zo lang stilgelegen hebben.

Onze vraag is nu dus of er een manier is om de laarzen weer wat soepeler en minder broos te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

In zacht PVC zitten zogenaamde weekmakers, die met de loop van de tijd uit het materiaal verdwijnen/ verdampen. Niet zo snel als bijvoorbeeld leer en rubber uitdrogen - al zijn die met vet weer aardig op te lappen, omdat het natuurlijke producten betreft - maar eenmaal uit het PVC komt het er niet meer in en kun je het er ook niet meer in terug krijgen. Het zal met de tijd dus zwakker en brozer worden. Er iets op smeren heeft helaas geen zin.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het rubber kun je weer een beetje "voeden" met glycerine.

Het kan trouwens nu ik de vraag nog eens doorlees ook zijn dat vooral de verbindingslijm zijn beste tijd heeft gehad. In dat geval is het wellicht toch verstandig niet zelf te gaan hannessen met lijmsoorten die daar niet heel geschikt voor zijn, en het klusje over te laten aan de schoenmaker.