Waarom dragen we geen cape meer?

Mensen vroeger droegen nog wel eens regelmatig een cape of mantel. Ik vraag me af waarom dit niet meer gebeurd. Het is uit de mode geraakt maar hoe kan dat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
2.2K
Amadea
8 jaar geleden
Het is nog helemaal niet lang geleden dat er capes gedragen werden. Een jaar of zeven, denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De betere vraag is altijd, waarom zou je wel een cape dragen? Als je daar geen goed antwoord op kan vinden, zou je nog beter kunnen vragen, waarom we het vroeger wel deden. Zo vraag ik me ook nooit af: "Waarom dragen we geen 'klederdracht' " meer, maar: "Wat bezielde mensen om het wel te doen?"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is een mode dingetje denk ik....Sinds m'n 7e toen superman een hype werd niet meer met een cape rondgelopen....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps, niet helemaal waar, toen ik 8 was ben ik tijdens een optocht nog Ace Frehley geweest...

Antwoorden (1)

Af en toe zie je ze wel eens in het modebeeld opduiken, maar eerlijk is eerlijk, een cape of omslagmantel is niet echt een heel handig kledingstuk, vooral niet op de fiets en in de auto - twee manieren waarop we ons tegenwoordig voornamelijk voortbewegen. Ook is hij dan eigenlijk niet warm genoeg, terwijl je daat met lopen natuurlijk minder last mee hebt.
Bovendien sjouwen we tegenwoordig veel meer spullen met ons mee, en is een jas met zakken ook in dat opzicht handiger. (Ja, je kunt zakken hebben in een cape, maar makkelijk graaien is er dan niet echt bij).

Het is dus vooral uit praktisch oogpunt dat we tegenwoordig meer voor een jas kiezen - met een goede, eenvoudige sluiting, beweginsvrijheid en warmtevasthoudend vermogen - boven een cape. Maar als het echt weer serieus opduikt in het modebeeld, heb je best kans dat we hem weer gaan dragen. Even. Tijdelijk. Want hoeveel capes ik ook heb hangen, in de praktijk komt een jas - of dat nu een kort jack of een lange mantel is - vaak beter uit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg even de min uit. Of geef een antwoord wat tegenstrijdig is aan deze. Door alleen een min te geven komt niemand wat verder.