Waarom zit er bij dames kleding vaak een rits boven in de boord aan de achterkant en bij heren kleding niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook de BH sluiting aan de achterkant heeft mij altijd verbaast . Op een paar modellen daargelaten .

Het beste antwoord

Omdat van oudsher het verschil in dames- en herenkleding hem zat in wie de (rijke!) persoon in kwestie aankleedt : mannen plachten zichzelf aan te kleden, vrouwen wérden aangekleed.

Daarom sluit herenkleding ook anders dan dameskleding ; links over rechts versus rechts over links. Omdat je gulp of knopen dichtdoen (voor) voor mensen (doorsnee) het makkelijkst is met de rechterhand, bij mannen door zichzelf, bij vrouwen door een ander.

Om precies die reden heeft herenkleding eigenlijk nooit een sluiting aan de achterkant. Daar kun je nu eenmaal zelf niet bij. Voor dameskleding maakte dat echter niet uit, je hoefde er tenslotte niet zelf bij te kunnen. Al is ergens in het interbellum de standaard rug-rits in japonnen wel vaak verplaatst naar de zijnaad, want niet iedereen had meer een kleedster ;-)

Nu hebben die verschillen natuurlijk geen nut of reden meer, maar ze vormen inmiddels wel een soort traditionele do's en dont's in het ontwerpen van dames- of herenkleding. Damesblouses sluiten nog altijd anders , en ook rugsluitingen in dameskleding blijf je gewoon zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat heren meestal kort haar hebben wat zo weer in model zit, terwijl dames hun kapsel niet door het aantrekken van een trui willen laten vernielen. Dus met de rits maak je de hoofdopening wijder.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus, dit moet de reden zijn! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klinkt goed beter dan mijn eerste idee waarom zou je het makkelijk doen als het moeilijk kan.
Ik heb echt lang haar gehad en had de pest aan ritsen want het leek soms wel of die in een snoepwinkel waren.
Amadea
8 jaar geleden
Wat bedoel je met die snoepwinkel, gerardkl? Ik snap niet wat die met ritsen te maken hebben. Alleen dropveters wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap het wel ; bij lang haar is een rits op de rug wel het láátste wat je overweegt. 'Makkelijker' aan te trekken of niet. Bovendien is een kort kapsel vele malen eerder geruïneerd dan een lang. Dus sorry, leuk bedacht , klinkt op het eerste oor plausibel, maar is gewoon niet waar.