Heeft het lopen op hakken invloed op je gezondheid?

Op hakken lopen is niet natuurlijk en je houding verandert hierdoor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Het beste antwoord

Ja, als je dag in dag uit op hoge hakken loopt, verandert je lichaamshouding en krijgt vooral je rug het zwaar te verduren. Constant op je tenen lopen, geeft een verhoogde spierspanning in je kuiten. Loop je op hoge hakken, dan komt het zwaartepunt van je lichaam aan de voorzijde te liggen. Om te voorkomen dat je naar voren valt, ga je automatisch naar achteren leunen. Behalve dat je een holle rug krijgt, vallen ook je borsten en achterwerk meer op. Gevolg is dat je rugklachten en problemen met knie- en enkelgewrichten kunt krijgen.

Ook je voeten worden door hoge hakken gestraft en kunnen tot allerhande klachten zoals eeltknobbels, ingegroeide teennagels, likdoorns en kloven leiden. Hoe hoger de hak, hoe meer druk op je grote teen en hoe hoger je kans op ernstige vergroeiingen'. De oplossing? Draag maar af en toe hoge hakken en bij voorkeur als je naar speciale gelegenheden moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, je kunt er bijvoorbeeld last van je rug door krijgen.

Maar, in de praktijk valt dat allemaal enorm mee zolang je niet hoger gaat dan je aankan, hakken niet te lang draagt, en vooral ook afwisselt met lagere schoenen om te voorkomen dat je kuitspieren korter worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou of het invloed kan hebben, rugklachten, voetproblemen en extra vermoeid zijn na lang staan.
Ik noem mijn hoge hakken altijd zitschoenen, leuk voor een feestje maar daarna gauw weer wat anders aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/beauty/18717-hoge-hakken-en-de-bewuste-mens.html staan een boel nadelen van hakken dragen.

Ook sommige meiden die op hele jonge leeftijd op hakken gaan lopen; die krijgen vaak X-benen. Het kan zelfs zo zijn dat de pezen in je enkels niet meer meegroeien, waardoor je nooit meer plat op je voeten kan lopen.

Wat ook nog een mooie artikel vond:

Door voorturend op torenhoge hakken rond te lopen, kunnen naast zenuwen, ook bloedvaten geklemd raken. Hierdoor worden de hersenen onvoldoende gevoed waardoor er hoofdpijn kan ontstaan en de hersenen niet optimaal functioneren. (http://www.goeievraag.nl/antwoord/geven/55370)