kan het kwaad als een vrouw dagelijks strakke kleding draagt?

Ik weet dat het bij mannen niet goed is als je vaak strakke kleding draagt. Zou niet goed zijn voor het sperma.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
5.2K

Het beste antwoord

Door Armanda van der Voort
Leuk en hip, zo'n strakke broek, maar hij zit niet altijd even lekker. Bovendien kan hij aderen afknellen en een avond lang de buik inhouden, is ook geen pretje. Gelukkig houden fabrikanten tegenwoordig meer rekening met het draagcomfort: in veel broeken zijn stoffen als lycra verwerkt.
Hoewel daadwerkelijke onderzoeken naar de gevolgen van te strakke kleding nog niet zijn gedaan, komt maag-darm-en leverarts Reinhold Stockbrügger van het Academisch Ziekenhuis in Maastricht in de praktijk wel patiënten tegen die darmklachten hebben, omdat hun kleding te strak zit. "Dan zijn ze een paar kilo aangekomen, zonder dat ze het doorhebben", zegt hij. "Er komt dan meer gas vrij in de buik. En als je overgevoelig bent voor gasvorming, dan kun je daar veel last van hebben." Andere klachten komen volgens hem van patiënten met het zogeheten Prikkelbare Darmsyndroom, kortweg PDS. "Als zij een strakke broek dragen, dan voelen ze het eerder dan mensen zonder PDS.''
De modetrend van skinny jeans baart wel zorgen, vindt medicus Stockbrügger. "Als je kleding extreem strak zou zijn, knel je alles af. Je zorgt er als het ware voor dat er geen transport van bloed meer plaats kan vinden. Dat is wurgen. Zeer gewelddadig. Uiteraard brengt dat gevaren met zich mee. Zo treden er verteringsstoornissen op."
Voor mannen ligt er nog een gevaar op de loer: onvruchtbaarheid. Huisarts Britta Tasseron uit Roelofarendsveen legt uit: "Het geslachtsdeel zit dan tegen het lichaam. Hierdoor wordt de temperatuur te hoog voor de zaadcellen en die kunnen daar slecht tegen. De gevolgen daarvan zijn: een slechte kwaliteit van het zaad en kans op onvruchtbaarheid." Er gaan zelfs verhalen dat in het oude Rusland van de zestiende eeuw boeren regelmatig broeken van berenhuid droegen als vorm van geboortebeperking.
Bij vrouwen is er minder kans op infectie of andere klachten. Het valt best mee, vindt de huisarts. Ook de hele lage broeken kunnen niet echt veel kwaad. "Het lijkt me alleen niet echt lekker zitten."
Gelukkig is de tijd van de meedogenloze denim voorbij. Door de luxe van materialen is niet meer nodig om je darmen in de knoop te leggen. Met de huidige hightechstoffen geven de broeken mee naar de vorm van je lichaam. Vroeger had je één broek voor alle figuren, maar nu is er voor ieder lichaam een broek. Stylist Maik de Boer: "Skinny jeans zijn leuk, maar het moet ook niet te strak zitten. Alles wat je wilt verhullen, ga je juist benadrukken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wel te strak is niet goed voor je beenderen, gewoon strak kan geen kwaad rond uw borstomtrek, uw borsten krijgt meer steun en blijft mooi op z'n plaats te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor kan helemaal geen kwaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor strakke kleding kan echt geen kwaad maar te strakke kleding dus wat wel te klein is of wat je armen en benen afknelt is niet goed natuurlijk, maar dat lijkt me logisch dat je dat dan niet aantrekt