Waardoor ontstaan stinkende zweetvoeten?

Ik heb vier paar schoenen maar alleen bij mijn sportschoenen ruik ik mijn zweetvoeten(heel erg)
Bij mijn andere schoenen heb ik nooit last.
Ik was elke dag mijn voeten en doe elke dag schone sokken aan dus daar zal het niet aan liggen.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2K

Het beste antwoord

Je hebt eerder zweetvoeten in sportschoenen zolang ze niet van leer zijn. Dat kunstof (of textiel soms) ademt niet en sluit dus de uitwaseming van je voeten af. Het is juist daarom dat de meeste goede schoenen van leer gemaakt zijn. Leer is een natuurhuid en ventileert goed. Goed tegen zweetvoeten is "overmangaanzurekali". Je strooit dit poeder in je schoenen of maakt er een voetbadje van.
Het beste is dus sportschoenen van leer kopen. Ook maakt het verschil of je sportsokken van katoen of kunstvezel zijn. Hier geldt hetzelfde; katoen is een natuurstof dus ventileert beter en neemt goed vocht op.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip.+

Andere antwoorden (2)

De geur van zweetvoeten wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van drie zaken:
een zekere mate van vochtproductie;
een voedingsbodem;
een temperatuur van rond de 30 tot 40 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweetvoeten is een bij iedereen bekend verschijnsel. Zweetvoeten kunnen ontstaan bij warm weer door (te) warm schoeisel met onvoldoende ventilatie. Sommige personen hebben meer last van zweetvoeten. Bij voortdurende en zeer sterke transpiratie kunnen problemen optreden. Door het vochtige milieu rondom de voetzool kunnen bacteriën en schimmels gemakkelijker tot een infectie leiden. Zweetvoeten kunnen gepaard gaan met een onprettige geurontwikkeling wat erg vervelend kan zijn. Goed ventilerend schoeisel, blote voeten en goede hygiëne zijn de beste maatregelen om problemen te voorkomen. Ook het insmeren van de voetzool met een anti-deodorantstift na het wassen, kan helpen.

Heb jij last van zweetvoeten? Vergelijk dan producten die zweetvoeten tegen gaan in de productvergelijker. Tevens kun je daar je oordeel geven over de producten die in de vergelijker staan.

Last van zweetvoeten?

Een goede hygiëne is belangrijk om zweetvoeten tegen te gaan. Daarnaast is jodium een effectief middel om de zweetvoetengeur te bestrijden. Meer lezen over dit onderwerp?

Hier vind je meer informatie