Hoe krijg je doffe verkleurde parels weer mooi?

10 jaar geleden
in: Mode
24.6K
SimonV
10 jaar geleden
Hier staat dat VLOEIBARE zeep kan helpen tegen doffe parels: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100727171305AAupZ25
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank voor de link, dat is het proberen waard!
Zet dit als antwoord, en je hebt een plus te pakken.

Het beste antwoord

1 Vul een beker met warm water. Doe een paar druppels zachte zeep in het water en meng het water en zeep grondig.

2 Dompel een doek in de zeep-oplossing en veeg de parels met het zeepwater.

3 Bevochtig een schone, zachte doek. Veeg het zeepwater van uw parels grondig met de schone vochtige doek. Het is belangrijk dat u alle zeepresten uit de parels verwijdert om weer dof worden te voorkomen.

4 Droog de parels door ze op een schone handdoek te leggen.

5 Breng een kleine hoeveelheid olijfolie aan een schone, droge doek. Veeg de doek voorzichtig over de parels, zodat de olie de parels een lichte coating geeft.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zowel echte als namaakparels worden als nieuw door ze in een zeepsopje met een scheut melk te leggen.

Lelijk geworden parels krijgen weer glans als ze een tijdje in de oven worden 'meegebakken' in brooddeeg.

Hetzelfde resultaat wordt ook bereikt door ze in een linnen zakje met zout te doen en dit net zo lang in koud water te spoelen tot het zout eruit is.

Parels blijven mooi als ze veel worden gedragen. Af en toe afwrijven met een zachte vochtige doek. Als ze erg vuil zijn kan men ze het beste in een bakje lauw water met een scheutje alcohol leggen, niet te lang en niet te vaak.

Parels blijven het mooist als ze bewaard worden in een zeemleren zakje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Parels
Parels leven op als ze zoveel mogelijk op de huid worden gedragen. Huidvet beschermt de parel en verhoogt de glans; het lijkt alsof ze er door worden gepolijst. Helaas zijn er ook stoffen die de zachte parelglans kunnen verminderen. Zuren zijn hier een voorbeeld van, maar ook transpiratie, cosmetica, haarlak en parfum kunnen parels beschadigen. Huishoudelijke zepen en schoonmaakmiddelen zijn funest voor de glans en kleur van de parel. Het lichaam produceert transpiratie, zelfs als de huid droog is, en dit bevat lichte zuren die langzaam het parelmoer aantasten. Met parels zwemmen in een zwembad moet vermeden worden, evenals langdurig zonnebaden. Pareljuwelen moeten als laatste worden omgedaan, na baden, gebruik van hairspray en cosmetica.
Als parels regelmatig gedragen worden is het raadzaam ze één of twee keer per jaar schoon te maken door ze 20 minuten in handwarm water met zachte zeep te weken. Daarna moeten ze minimaal 24 uur drogen. Laat een collier eens per jaar schoonmaken en nakijken door de goudsmid. Bij zeer regelmatig dragen is het voor de veiligheid aan te bevelen een collier elk jaar opnieuw te laten knopen.

Let bij parels op:

Niet in de afwas, bad of douche.
Niet dragen bij transpirerende arbeid of inspanning.
Niet in aanraking laten komen met cosmetica, parfum of haarspray.
Parels mogen nooit samen met andere juwelen worden opgeborgen ! Alhoewel parels sterk en taai zijn, kunnen ze gemakkelijk krassen !!
Vanwege het zachte oppervlak niet in aanraking laten komen met andere juwelen.
Na het dragen schoonmaken met een zachte doek.
Regelmatig dragen voorkomt uitdrogen.