Wat voor hoed is te zien op de foto van prutseinstein?

en waar is dat gele ding voor wat er aan hangt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha "prutseonstein" hoe verzin je het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prutseinstein

Het beste antwoord

Dat is een 'square academic cap', oftewel een vierkante academische pet. Het klosje dat eraan hangt geeft aan waarin de afgestudeerde gespecialiseerd is. Zwart is de algemene kleur, geel is 'bibliotheekkunde' of (iets andere kleur geel) 'science' (natuurkunde en scheikunde samen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noemde dat vroeger altijd een "schoolmeesterhoedje"

Andere antwoorden (6)

professorhoed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een z.g. academische baret Pruts..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een baret, en wel de klassieke vierkante baret die in combinatie met een toga gebruikt wordt om een academische graad of functie aan te geven.
De toga of tabberd wordt nog altijd veel gedragen bij kerkelijke en juridische functies,maar de baret (evenals diverse andere hoofddeksels) zijn eigenlijk grotendeels verdwenen. De baret hoorde aanvankelijk bij de outfit van een advocaat, en of hij met of zonder baret op pleitte zei iets over of hij het eens was met de rechter. De baret was een soort 'protestmiddel'. Alszodanig is hij helemáál in onbruik geraakt.

Vroeger was het in europa gebruikelijk bij afstuderen / behalen van je academische graad in toga aan te tredenen je baret te ontvangen gelijk met je bul, tegenwoordig is het in Amerika tamelijk algemene eindexamen-kleding.

Eigenlijk is het dus een ouderwets kledingstuk dat zijn oorspronkelijke functie kwijt is, maar nog wel lekker geleerd en officieel 'oogt', waardoor de traditie zo lang in ere kon blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De academische baret wordt in Nederland nog steeds gebruikt bij officiële gelegenheden zoals de opening van het academisch jaar en promotie. In Groot Brittannië en Amerika daadwerkelijk nog bij het afstuderen.
Dit is de academic cap of de mortarboard: oftewel de afstudeerhoed. Dit hoofddeksel wordt in Groot Brittannië en Amerika gedragen door studenten die afstuderen.
De kleur van de kwast geeft aan in welke richting desbetreffende persoon zijn graad heeft gehaald.
Geel is voor biliotheekwetenschappen.

In Nederland kennen wij deze afstudeerhoed niet. Wij kennen wel de academische baret. Dit hoofddeksel wordt door professoren gedragen bij officiële gelegenheden zoals de opening van het academisch jaar en promotie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Baret met winterwortel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoofddeksel is een traditionele (academische) baret, in het Engels bekend als mortarboard (metselplank).

Het is een vierkant vlak met een kwast in het midden. De kleur van de kwast geeft de universiteit of de studierichting aan.